Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Palveluasiantuntijuuden tuotteistaminen ravintola-alalla

Jolma, Mikko (2023)

 
Avaa tiedosto
Jolma_Mikko.pdf (762.1Kt)
Lataukset: 


Jolma, Mikko
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521217
Tiivistelmä
Ravintola-alaa ravistellut Covid-19 pandemia sulki ravintoloita pandemian aikana vuosina 2020-2022 ja siitä lähtien ravintola-alalla on ollut työvoimapula, pandemian luoman epävarmuuden johdosta. Asiantuntijuutta on siirtynyt muille aloille ja työvoiman saatavuus on heikentynyt matalapalkka-alana tunnetulle ravintola-alalle.

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko ravintola-alalla ulkoiselle palveluasiantuntijuudelle tarvetta. Tämän työn toimeksiantajalla on tarkoitus tuotteistaa ulkoinen asiantuntijapalvelu ravintola-alalla toimivien organisaatioiden toiminnan kehittämisen tueksi ja lisätä omaan tarjontaansa ulkoista asiantuntijuutta, oman ydintoimintansa lisäksi.

Lisäksi tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää (tutkimuskysymys K1), millaista asiantuntijuutta ravintola-alalla on tarvetta lisätä, jos sille on tarvetta. Tutkimuskysymys (K2) selvittää voiko tarvittavaa asiantuntijuutta ulkoistaa ja tutkimuskysymys (K4) miten tuotteistaa ravintoloille tarjottava ulkoistettu asiantuntijuus.

Tämän työn tarkoitus ei ole tehdä valmista tuotteistamista toimeksiantajalle, vaan luoda selkeä pohja, joka helpottaa toimeksiantajaa rakentamaan oikeanlaisen tuotteen tuotteistamalla.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui asiantuntijuuden ja palvelun määrittelystä ja merki-tyksestä sekä asiantuntijuuden tuotteistamisen määrittämisestä, tavoitteista sekä tuotteistamis-prosessista.

Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivistä eli määrällistä tutkimusmenetelmää sekä kvalitatiivistä eli laadullista tutkimusmenetelmää, jotta tutkimuksen tavoitteisiin saataisiin mahdollisimman realis-tinen näyte. Näytteeseen valittiin osallistujat heidän tietojen ja näkemysten mukaan, eivätkä tut-kimuksen tulokset ole yleistettävissä koko ravintola-alaan, vaan keskittyvät organisaatioihin, joissa ihmisten tuottavat palvelua asiakkaille henkilökohtaisesti.

Covid-19 pandemia ja sitä seurannut työvoimapula ravintola-alalla on vaikuttanut eri tavalla eri organisaatioissa. Asiantuntijuus nähdään eri tavalla eri organisaatioissa, mutta asiantuntijuuden arvostus ja puute on tiedostettu näkökulmasta riippuen. Ulkoiselta asiantuntijuudelta halutaan myös pidempiaikaisia ja kokonaisvaltaisempia ratkaisuja, eikä organisaatiot mielellään investoi ulkoiseen asiantuntijuuteen lyhyempänä prosessina, sillä sen vaikutuksien todetaan olevan liian pieniä investointiin nähden.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste