Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Erityisiä kohtaamisia : Kuinka tukea ADHD-oireista nuorta kasvatustyössä

Heinua, Susanna (2023)

 
Avaa tiedosto
Heinua_Susanna.pdf (5.141Mt)
Heinua_Susanna_Opas.pdf (2.029Mt)
Lataukset: 


Heinua, Susanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220795
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda työkalu kasvatustyöntekijöille, jotka kohtaavat työssään neuropsykiatrisesti oireilevia nuoria. Opinnäytetyön tilaajana oli Kokkolan suomalainen seurakunta. Aihe on hyvin ajankohtainen, sillä jokapäiväiseen elämään vaikuttavia neuropsykiatrisia oireita esiintyy nykyään yhä useammalla lapsella ja nuorella. Pääpaino opinnäytetyössä on nuoruuden ADHD:ssä. Tavoitteena on auttaa työntekijöitä ymmärtämään haastavan käytöksen syitä, huomioimaan nuoren yksilölliset tuen tarpeet sekä edistää nuoren positiivista kasvua ja minäkuvaa.

Tämä opinnäytetyö sisältää teoreettisen osuuden sekä oppaan. Työn teoriaosuus sisältää yleistä tietoa neuropsykiatrisista häiriöistä ja niiden vaikutuksista yksilön toimintakykyyn, sekä laajemmin tietoa ADHD:stä. Teoriaosuudessa käsittelen aihetta myös kristillisen kasvatuksen näkökulmasta ja siitä, mitä kirkko opettaa meille lähimmäisen rakkaudesta ja erilaisuuden hyväksymisestä.

Opas sisältää erilaisia käytännön menetelmiä ja ohjeita siihen, miten ADHD-oireisen nuoren oppimista, keskittymistä ja toiminnanohjausta voidaan tukea. Oppaan aiheita ovat mm. myönteinen vuorovaikutus, toimintaympäristön muokkaus, toiminnanohjauksen tukeminen, tunnetaitojen vahvistaminen, aistiyliherkkyyksien huomioiminen, ajanhallinnan apukeinot, opetuksen eriyttäminen, vahvuusperustainen kasvatus ja opetus sekä itsetunnon vahvistaminen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste