Tekoälyn hyödyntäminen väyläomaisuustiedon hallinnassa : suojatiemerkintöjen inventointi ilmakuvasta
Tarri, Lassi (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220822
Tiivistelmä
Väyläomaisuustietoa on kerätty pitkään, ja yleensä paljon työtä vaativilla menetelmillä. Menetelmien laajan kirjon vuoksi tiedon luotettavuus ja kattavuus on vaihtelevaa. Tieto voi olla myös puutteellista ja sitä voi olla hankala löytää.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, onko tekoälyä mahdollista hyödyntää väyläomaisuustiedon hallinnassa. Tutkimuksessa käytettiin esimerkkinä suojatiemerkintöjen inventointia ilmakuvista.
Inventointi tapahtui kouluttamalla kohteentunnistusmalli 1 229:n ilmakuvan avulla. Ilmakuvien suojatiemerkinnät luokiteltiin kahteen luokkaan. Toiseen luokkaan merkittiin pelkät suojatiet ja toiseen yhdistetyt suojatiet ja pyörätien jatkeet. Luokittelun jälkeen malli koulutettiin Microsoftin pilvipalvelussa.
Mallin testaamista varten valittiin tutkimusalueeksi Tampereen Kaupista noin yhden neliökilometrin kokoinen alue. Alueelta oli saatavilla laadukas ja ajantasainen ilmakuva. Ilmakuva lähetettiin mallin prosessoitavaksi ja tuloksena saatiin datasetti alueen suojatiemerkinnöistä. Tuloksena saatu data esikäsiteltiin muun muassa suodattamalla siitä pois sellaiset kohteet, joissa tunnistuksen luotettavuus mallin mukaan oli alle 90 prosenttia.
Tulosten tarkkuutta arvioitiin vertaamalla suodatettua aineistoa manuaalisesti tarkistettuun versioon, johon tutkimusalueen suojatiemerkinnän tyyppi oli merkitty ilmakuvan perusteella silmämääräisesti oikein. Aineistoja vertailemalla saatiin mallin tarkkuudeksi tutkimusalueella 81 prosenttia. Tarkkuutta pidettiin riittämättömänä aineiston käyttämiseksi ilman tarkistamista. Sellaisenaan mallin arveltiin olevan käyttökelpoinen esimerkiksi yksinkertaisten merkintöjen tunnistamiseen maanteiden varsilta. Vaihtelevia kaupunkiympäristöjä varten mallia pitäisi jatkokouluttaa, jotta tarkkuudessa päästäisiin lähemmäksi sataa prosenttia.
Tulevaisuudessa on yhä tärkeämpää, että tietokoneet pystyvät tulkitsemaan tiemerkintöjä ja muuta ympäristöä. Tulkintaa auttaisi se, että merkinnät suunniteltaisiin, toteutettaisiin ja ylläpidettäisiin siten, että niissä ei olisi tulkinnan mahdollisuutta. Myös laadukkaan väyläomaisuustiedon merkitys korostuu yhteiskunnan digitalisoituessa. On mahdollista, että tulevaisuudessa samaa väyläomaisuustietoa hyödyntävät itsenäisessä päätöksenteossa niin autonomiset ajoneuvot kuin väylien kunnossapidon automaattiset päätöksentekoprosessitkin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, onko tekoälyä mahdollista hyödyntää väyläomaisuustiedon hallinnassa. Tutkimuksessa käytettiin esimerkkinä suojatiemerkintöjen inventointia ilmakuvista.
Inventointi tapahtui kouluttamalla kohteentunnistusmalli 1 229:n ilmakuvan avulla. Ilmakuvien suojatiemerkinnät luokiteltiin kahteen luokkaan. Toiseen luokkaan merkittiin pelkät suojatiet ja toiseen yhdistetyt suojatiet ja pyörätien jatkeet. Luokittelun jälkeen malli koulutettiin Microsoftin pilvipalvelussa.
Mallin testaamista varten valittiin tutkimusalueeksi Tampereen Kaupista noin yhden neliökilometrin kokoinen alue. Alueelta oli saatavilla laadukas ja ajantasainen ilmakuva. Ilmakuva lähetettiin mallin prosessoitavaksi ja tuloksena saatiin datasetti alueen suojatiemerkinnöistä. Tuloksena saatu data esikäsiteltiin muun muassa suodattamalla siitä pois sellaiset kohteet, joissa tunnistuksen luotettavuus mallin mukaan oli alle 90 prosenttia.
Tulosten tarkkuutta arvioitiin vertaamalla suodatettua aineistoa manuaalisesti tarkistettuun versioon, johon tutkimusalueen suojatiemerkinnän tyyppi oli merkitty ilmakuvan perusteella silmämääräisesti oikein. Aineistoja vertailemalla saatiin mallin tarkkuudeksi tutkimusalueella 81 prosenttia. Tarkkuutta pidettiin riittämättömänä aineiston käyttämiseksi ilman tarkistamista. Sellaisenaan mallin arveltiin olevan käyttökelpoinen esimerkiksi yksinkertaisten merkintöjen tunnistamiseen maanteiden varsilta. Vaihtelevia kaupunkiympäristöjä varten mallia pitäisi jatkokouluttaa, jotta tarkkuudessa päästäisiin lähemmäksi sataa prosenttia.
Tulevaisuudessa on yhä tärkeämpää, että tietokoneet pystyvät tulkitsemaan tiemerkintöjä ja muuta ympäristöä. Tulkintaa auttaisi se, että merkinnät suunniteltaisiin, toteutettaisiin ja ylläpidettäisiin siten, että niissä ei olisi tulkinnan mahdollisuutta. Myös laadukkaan väyläomaisuustiedon merkitys korostuu yhteiskunnan digitalisoituessa. On mahdollista, että tulevaisuudessa samaa väyläomaisuustietoa hyödyntävät itsenäisessä päätöksenteossa niin autonomiset ajoneuvot kuin väylien kunnossapidon automaattiset päätöksentekoprosessitkin.