Opiskelijan perehdytys tietokonetomografiatutkimuksissa : tarkistuslista ohjaavalle röntgenhoitajalle
Kaunisto, Tiina; Raiski, Heli (2023)
Kaunisto, Tiina
Raiski, Heli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220824
Tiivistelmä
Röntgenhoitajat tekevät tietokonetomografiatutkimuksia vammojen ja sairauksien diagnosoimiseksi. Tietokonetomografia on röntgensäteilyyn perustuva kuvantamismenetelmä ja röntgenhoitajalla on oltava asiantuntemusta, joka perustuu koulutukseen työskennellä turvallisesti. Röntgenhoitajaopiskelijalle usein ensimmäinen kosketus tulevaan ammattiin on todellisessa työympäristössä tapahtuva harjoittelu. Ammattikorkeakoulututkintoihin sisältyy ammattitaitoa edistävää harjoittelua ja sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinnoissa harjoittelun laajuus opinnoista on 45–120 opintopistettä. Harjoitteluiden tavoitteiden mukaisesti opiskelija perehdytetään ohjatusti keskeisiin käytännön työtehtäviin oman alan opintojen mukaisesti ja opiskelija soveltaa opittuja tietoja ja taitoja työympäristössä sekä kehittää omaa ammatillista osaamistaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä ohjaavalle röntgenhoitajalle tarkistuslista röntgenhoitajaopiskelijan perehdyttämiseen tietokonetomografiatutkimuksissa. Tavoitteena oli sujuvoittaa opiskelijan perehdytystä ja tarkistuslistan avulla päivittäin vaihtuvat ohjaajat voivat seurata röntgenhoitajaopiskelijan edistymistä. Tarkistuslistan käyttö antaa mahdollisuuden jakaa perehdytystehtäviä useille eri henkilöille. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä yhteistyössä Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen kanssa.
Opinnäytetyön tuotoksena tehtiin kolmen sivun pituinen tarkistuslista. Tarkistuslistan sisältö jäsenneltiin kolmen eri pääotsikon alle: turvallisuusosaaminen, hoito- ja ohjausosaaminen sekä menetelmäosaaminen. Asiat koostettiin hyödyntäen kirjallisuutta, omia kokemuksia, yhteistyötahon toiveita ja tietokonetomografiaharjoittelulle asetettuja tavoitteita.
Jatkokehitysehdotuksena tarkistuslistaa voisi muokata opiskelijoiden kokemusten pohjalta ja mahdollisesti korostaa listasta tärkeimmät itsenäisesti osattavat asiat. Jatkossa tarkistuslistan pohjaa voisi myös hyödyntää suunniteltaessa vastaavanlaisten tarkistuslistojen tekemistä muihin modaliteetteihin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä ohjaavalle röntgenhoitajalle tarkistuslista röntgenhoitajaopiskelijan perehdyttämiseen tietokonetomografiatutkimuksissa. Tavoitteena oli sujuvoittaa opiskelijan perehdytystä ja tarkistuslistan avulla päivittäin vaihtuvat ohjaajat voivat seurata röntgenhoitajaopiskelijan edistymistä. Tarkistuslistan käyttö antaa mahdollisuuden jakaa perehdytystehtäviä useille eri henkilöille. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä yhteistyössä Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen kanssa.
Opinnäytetyön tuotoksena tehtiin kolmen sivun pituinen tarkistuslista. Tarkistuslistan sisältö jäsenneltiin kolmen eri pääotsikon alle: turvallisuusosaaminen, hoito- ja ohjausosaaminen sekä menetelmäosaaminen. Asiat koostettiin hyödyntäen kirjallisuutta, omia kokemuksia, yhteistyötahon toiveita ja tietokonetomografiaharjoittelulle asetettuja tavoitteita.
Jatkokehitysehdotuksena tarkistuslistaa voisi muokata opiskelijoiden kokemusten pohjalta ja mahdollisesti korostaa listasta tärkeimmät itsenäisesti osattavat asiat. Jatkossa tarkistuslistan pohjaa voisi myös hyödyntää suunniteltaessa vastaavanlaisten tarkistuslistojen tekemistä muihin modaliteetteihin.