Palvelutarpeiden kartoittaminen vuokravälityksessä
Kontiomaa, Jose (2023)
Kontiomaa, Jose
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521251
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, minkälaisia lisäpalveluita vuokralla asuvat ihmiset kaipaavat asumisen yhteyteen. Opinnäytetyö oli toimeksianto Kojamo Oyj:lle. Toimeksiantoa varten toteutettiin tutkimus, jonka tulosten avulla yritys sai selville lisäpalveluiden tarpeen ja nykytilanteen. Saatuja tuloksia voi hyödyntää palveluiden kehittämiseen.
Tutkimuksen pääongelmana oli selvittää, minkälaisia palveluita asukkaat kaipaavat asumisen yhteyteen. Alaongelmina haluttiin tietää minkälaisia maksuttomia ja maksullisia palveluita kaivataan, sekä minkälaisia palveluita Lumon kilpailijat tarjoavat asukkaille.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui yhdestä pääluvusta. Pääluvussa käsiteltiin palvelumuotoilua ja sen prosesseja, asiakaskokemusta, sekä molempien aiheiden roolia asiakaskokemuksen kehittämisessä.
Tutkimusta varten toteutettiin benchmarking suurimmille kilpailevilla yrityksille verkossa tarjottavista asumisen lisäpalveluista. Toisena menetelmänä toteutettiin kaksi asiakaskyselyä nykyisille ja potentiaalisille asukkaille. Menetelmiä käytettiin tukemaan toisiaan ja vastaamaan kokonaisuudessa tutkimusongelmaan. Kahden tutkimusmenetelmän yhdistämistä tutkimuksessa kutsutaan monimenetelmätutkimukseksi.
Tutkimuksen pohjalta ilmeni, että vuokralla asuvien ihmisten lisäpalveluiden tarve ei ollut niin suuri ja toimeksiantajan jo tarjoamat palvelut osoittautuivat ihmisille tärkeimmiksi, mutta tiettyjä lisäpalveluita kaivattiin.
Tutkimuksen pääongelmana oli selvittää, minkälaisia palveluita asukkaat kaipaavat asumisen yhteyteen. Alaongelmina haluttiin tietää minkälaisia maksuttomia ja maksullisia palveluita kaivataan, sekä minkälaisia palveluita Lumon kilpailijat tarjoavat asukkaille.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui yhdestä pääluvusta. Pääluvussa käsiteltiin palvelumuotoilua ja sen prosesseja, asiakaskokemusta, sekä molempien aiheiden roolia asiakaskokemuksen kehittämisessä.
Tutkimusta varten toteutettiin benchmarking suurimmille kilpailevilla yrityksille verkossa tarjottavista asumisen lisäpalveluista. Toisena menetelmänä toteutettiin kaksi asiakaskyselyä nykyisille ja potentiaalisille asukkaille. Menetelmiä käytettiin tukemaan toisiaan ja vastaamaan kokonaisuudessa tutkimusongelmaan. Kahden tutkimusmenetelmän yhdistämistä tutkimuksessa kutsutaan monimenetelmätutkimukseksi.
Tutkimuksen pohjalta ilmeni, että vuokralla asuvien ihmisten lisäpalveluiden tarve ei ollut niin suuri ja toimeksiantajan jo tarjoamat palvelut osoittautuivat ihmisille tärkeimmiksi, mutta tiettyjä lisäpalveluita kaivattiin.