Varhaiskasvattajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaprosessista
Joki-Erkkilä, Riku; Sorvoja, Heidi (2023)
Joki-Erkkilä, Riku
Sorvoja, Heidi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521231
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kalajoen kaupungin varhaiskasvatusyksiköissä työskente-levien varhaiskasvattajien kokemuksia siitä, miten lasten varhaiskasvatussuunnitelmat ohjaavat hen-kilökunnan toimintaa päiväkodin arjessa. Tavoitteena oli löytää niin lapsen varhaiskasvatussuunni-telman toteutumista mahdollistavia kuin estäviä tekijöitä ja sitä kautta löytää mahdollisia kehittä-miskohteita. Varhaiskasvattajien kokemuksia selvitimme kolmesta näkökulmasta: 1) millaisia ko-kemuksia varhaiskasvattajilla on lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laatimisesta, 2) millaista osaamista varhaiskasvattajat kokevat tarvitsevansa lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaprosessissa ja 3) millaisia kokemuksia varhaiskasvattajilla on lasten ja huoltajien osallisuuden toteutumisesta lap-sen varhaiskasvatussuunnitelmaprosessissa.
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaprosessin onnistunut toteutuminen on olennainen osa laadukasta varhaiskasvatusta ja ennen kaikkea se on tärkeä lapsen edun toteutumisen kannalta. Lapsen varhais-kasvatussuunnitelma vaatii varhaiskasvattajilta paljon mutta toimii myös lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen mahdollistajana.
Teoriaosuudessa olemme käyttäneet mahdollisimman tuoretta kirjallisuutta ja avanneet tarkemmin lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa, lasten ja huoltajien osallisuutta sekä varhaiskasvattajan osaa-mista varhaiskasvatussuunnitelmaprosessissa.
Opinnäytetyömme toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto hankittiin puo-listrukturoidulla Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin sähköpostin välityksellä Kalajoen kaupungin 22 varhaiskasvatuksen opettajalle ja 25 varhaiskasvatuksen lastenhoitajalle. Kyselyyn vastasi kah-deksan varhaiskasvatuksen opettajaa ja kahdeksan varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa. Aineisto ana-lysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tuloksista nousi esille varhaiskasvattajien positiivisia kokemuksia sekä useita kehit-tämiskohteita lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaprosessissa. Näiden tiedostaminen mahdollistaa työyhteisön toimintatapojen kehittämisen, jotta varhaiskasvattajat voivat toteuttaa entistä laaduk-kaampaa varhaiskasvatusta.
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaprosessin onnistunut toteutuminen on olennainen osa laadukasta varhaiskasvatusta ja ennen kaikkea se on tärkeä lapsen edun toteutumisen kannalta. Lapsen varhais-kasvatussuunnitelma vaatii varhaiskasvattajilta paljon mutta toimii myös lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen mahdollistajana.
Teoriaosuudessa olemme käyttäneet mahdollisimman tuoretta kirjallisuutta ja avanneet tarkemmin lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa, lasten ja huoltajien osallisuutta sekä varhaiskasvattajan osaa-mista varhaiskasvatussuunnitelmaprosessissa.
Opinnäytetyömme toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto hankittiin puo-listrukturoidulla Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin sähköpostin välityksellä Kalajoen kaupungin 22 varhaiskasvatuksen opettajalle ja 25 varhaiskasvatuksen lastenhoitajalle. Kyselyyn vastasi kah-deksan varhaiskasvatuksen opettajaa ja kahdeksan varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa. Aineisto ana-lysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tuloksista nousi esille varhaiskasvattajien positiivisia kokemuksia sekä useita kehit-tämiskohteita lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaprosessissa. Näiden tiedostaminen mahdollistaa työyhteisön toimintatapojen kehittämisen, jotta varhaiskasvattajat voivat toteuttaa entistä laaduk-kaampaa varhaiskasvatusta.