Viestinnän nykytila ja kehittämiskohteet Kokkolan Energia
Eerola, Anni (2023)
Eerola, Anni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521322
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kokkolan Energia Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Kokkolan Energian ulkoisen viestinnän nykytilaa ja kehityskohteita.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee viestinnän eri muotoja, joihin pohjautuen kyselytutkimus kehitettiin. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselylomakkeella Kokkolan Energian kuluttaja-asiakkaille. Kyselyyn vastasi yhteensä 150 asiakasta. Kysely on jaettu 4 eri osa-alueeseen, taustatietokysymykset, yleisesti tietoa Kokkolan Energian viestinnästä, Kokkolan Energian nettisivut ja asiakaspalvelupiste. Tämä mahdollisti monipuolisen hyödyn toimeksiantajalle viestinnän nykytilan selvittämiseksi.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että toimeksiantaja viestii oikeissa kanavissa ja viestintä tavoittaa asiakkaat tehokkaasti. Kehityskohteiksi nousivat akuuttiviestintä ja nettisivujen toimivuus. Erityisesti tiedon löydettävyys ja selkeys korostuivat vastauksissa. Havaintojen ja tutkimustuloksien perusteella toimeksiantajalle luotiin viestinnän kehitysideoita, joita hyödyntämällä yritys voi tehostaa viestintäänsä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee viestinnän eri muotoja, joihin pohjautuen kyselytutkimus kehitettiin. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselylomakkeella Kokkolan Energian kuluttaja-asiakkaille. Kyselyyn vastasi yhteensä 150 asiakasta. Kysely on jaettu 4 eri osa-alueeseen, taustatietokysymykset, yleisesti tietoa Kokkolan Energian viestinnästä, Kokkolan Energian nettisivut ja asiakaspalvelupiste. Tämä mahdollisti monipuolisen hyödyn toimeksiantajalle viestinnän nykytilan selvittämiseksi.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että toimeksiantaja viestii oikeissa kanavissa ja viestintä tavoittaa asiakkaat tehokkaasti. Kehityskohteiksi nousivat akuuttiviestintä ja nettisivujen toimivuus. Erityisesti tiedon löydettävyys ja selkeys korostuivat vastauksissa. Havaintojen ja tutkimustuloksien perusteella toimeksiantajalle luotiin viestinnän kehitysideoita, joita hyödyntämällä yritys voi tehostaa viestintäänsä.