Taksipalveluiden tarve Kymenlaaksossa
Grönholm, Eetu (2023)
Grönholm, Eetu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521356
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaisille taksipalveluille Kymenlaaksossa on kysyntää. Miten ja mihin suuntaan Kymenlaakson Taksi Oy:n tulisi kehittää toimintaansa, jotta liiketoiminta säilyisi kannattavana ja asiakkaat
olisivat tyytyväisiä. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Kymenlaakson Taksi
Oy:lle.
Tutkimustyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä oli kuluttaja-asiakkaille suunnattu internet-kysely. Sen
avulla tutkittiin, mitä mieltä asiakkaat ovat nykyisistä palveluista ja mitä uusia
palveluja he voisivat tarvita. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu
sekä Kymenlaakson Taksin että suomalaisen taksin historiasta ja osin myös
nykytilasta. Myös taksiuudistuksen vaikutuksia Kymenlaaksossa ja yleisesti
Suomessa käydään läpi. Asiakaspalvelulle on oma lukunsa, siinä kerrotaan
yleisesti asiakaspalvelusta sekä tarkemmin juuri taksityön näkökulmasta. Tutkimus-kappaleessa käsitellään tutkimustyötä ja tutkimusmenetelmän valintaa.
Sen jälkeen esitellään tutkimustyön tulokset ja pohditaan tulosten luotettavuutta. Lopuksi on vielä tuloksista tehtyjen johtopäätösten esittely sekä pohdintaa koko opinnäytetyön prosessiin liittyen.
Eniten kiinnostusta uusiin taksipalveluihin kohdistui taksin ja julkisen liikenteen
yhdistämiseen, taksikyydin ja tapahtuman pääsylipun yhdistämiseen, sekä
”kimppakyytisovellukseen”. Tutkimustyön myötä huomattiin asiakaspalvelun
laadulla oleva tärkeä merkitys. Taksilla matkustamisen parhaina puolina pidettiin kuljetuksen turvallisuuden lisäksi palvelun laatua ja luotettavuutta. Huoinoimpana puolena pidettiin perinteisesti hintaa. Tutkimus osoitti, ettei asiakaspalvelun laadun merkitystä ole syytä väheksyä. Nykyistä laadunvalvontaa ja
kuljettajien koulutusta onkin syytä kehittää jatkuvasti.
Asiasanat: asiakaskokemus, taksi, taksipalvelut
olisivat tyytyväisiä. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Kymenlaakson Taksi
Oy:lle.
Tutkimustyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä oli kuluttaja-asiakkaille suunnattu internet-kysely. Sen
avulla tutkittiin, mitä mieltä asiakkaat ovat nykyisistä palveluista ja mitä uusia
palveluja he voisivat tarvita. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu
sekä Kymenlaakson Taksin että suomalaisen taksin historiasta ja osin myös
nykytilasta. Myös taksiuudistuksen vaikutuksia Kymenlaaksossa ja yleisesti
Suomessa käydään läpi. Asiakaspalvelulle on oma lukunsa, siinä kerrotaan
yleisesti asiakaspalvelusta sekä tarkemmin juuri taksityön näkökulmasta. Tutkimus-kappaleessa käsitellään tutkimustyötä ja tutkimusmenetelmän valintaa.
Sen jälkeen esitellään tutkimustyön tulokset ja pohditaan tulosten luotettavuutta. Lopuksi on vielä tuloksista tehtyjen johtopäätösten esittely sekä pohdintaa koko opinnäytetyön prosessiin liittyen.
Eniten kiinnostusta uusiin taksipalveluihin kohdistui taksin ja julkisen liikenteen
yhdistämiseen, taksikyydin ja tapahtuman pääsylipun yhdistämiseen, sekä
”kimppakyytisovellukseen”. Tutkimustyön myötä huomattiin asiakaspalvelun
laadulla oleva tärkeä merkitys. Taksilla matkustamisen parhaina puolina pidettiin kuljetuksen turvallisuuden lisäksi palvelun laatua ja luotettavuutta. Huoinoimpana puolena pidettiin perinteisesti hintaa. Tutkimus osoitti, ettei asiakaspalvelun laadun merkitystä ole syytä väheksyä. Nykyistä laadunvalvontaa ja
kuljettajien koulutusta onkin syytä kehittää jatkuvasti.
Asiasanat: asiakaskokemus, taksi, taksipalvelut