Maa-ainesten sijoitusalueiden suunnittelu ja luvitus eri vaiheissa
Noponen, Maiju (2023)
Noponen, Maiju
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521214
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä selvitys tie- ja ratahankkeiden maa-ainesten sijoitusalueiden suunnitteluun ja luvitukseen vaadittavista toimenpiteistä ja niitä ohjaavista laeista ja asetuksista. Toisena tavoitteena oli selvittää, millä tavalla suunnittelu- ja luvitusprosessi on muuttunut viimeisten vuosien aikana ja mihin se mahdollisesti kehittyy lähitulevaisuudessa. Työssä kartoitettiin myös suunnittelu- ja toteutusvaiheessa ilmenevät ongelmakohdat. Maa-ainesten sijoitusalueiden suunnittelu- ja luvitusprosessin kokonaisuudesta ei ole tällä hetkellä olemassa kokonaisuuden kattavaa ohjeistusta.
Kyseessä on laadullinen tutkimuspainotteinen opinnäytetyö, eli se pohjautuu työelämän kehittämistarpeeseen. Työ tehtiin kirjallisuuskatsauksella, eli tutkittiin maa-ainesten käsittelyä ohjaavaa lainsäädäntöä, sekä asiantuntijahaastatteluilla, joissa haastateltiin Väyläviraston juristeja ja radan ja tien suunnittelun ja toteutuksen projektipäälliköitä. Haastattelututkimus valittiin käytettäväksi menetelmäksi sillä perusteella, että maa-ainesten sijoitusalueiden suunnittelun eri vaiheissa ilmenneistä käytännön ongelmakohdista ei ole tutkimusaineistoa saatavilla.
Työssä selvitettiin, mitkä lait ohjaavat maa-ainesten sijoitusalueiden suunnittelua ja luvitusprosessia, mitä lakeja sovelletaan mihinkin maa-ainekseen, sekä mitä toimenpiteitä tulee huomioida eri suunnitteluvaiheissa. Suunnittelu- ja luvitusprosessin merkittävimmäksi ongelmakohdaksi tunnistettiin riittävän yksityiskohtaisen maa-ainesten käytön suunnittelun ja siihen liittyvien riskien tunnistaminen liian myöhäisessä vaiheessa. Tulevaisuudessa ympäristöasioiden merkitys väylähankkeiden suunnittelussa tulee kasvamaan entisestään ja Väylävirastolta onkin tulossa kattavampaa ohjeistusta prosessiin liittyen. Lisäksi eri osa-alueilla ollaan ottamassa käyttöön uusia ohjelmistoja ja toimintatapoja parantamaan maa-ainesten ympäristöystävällisen ja kustannustehokkaan käytön suunnittelua.
Kyseessä on laadullinen tutkimuspainotteinen opinnäytetyö, eli se pohjautuu työelämän kehittämistarpeeseen. Työ tehtiin kirjallisuuskatsauksella, eli tutkittiin maa-ainesten käsittelyä ohjaavaa lainsäädäntöä, sekä asiantuntijahaastatteluilla, joissa haastateltiin Väyläviraston juristeja ja radan ja tien suunnittelun ja toteutuksen projektipäälliköitä. Haastattelututkimus valittiin käytettäväksi menetelmäksi sillä perusteella, että maa-ainesten sijoitusalueiden suunnittelun eri vaiheissa ilmenneistä käytännön ongelmakohdista ei ole tutkimusaineistoa saatavilla.
Työssä selvitettiin, mitkä lait ohjaavat maa-ainesten sijoitusalueiden suunnittelua ja luvitusprosessia, mitä lakeja sovelletaan mihinkin maa-ainekseen, sekä mitä toimenpiteitä tulee huomioida eri suunnitteluvaiheissa. Suunnittelu- ja luvitusprosessin merkittävimmäksi ongelmakohdaksi tunnistettiin riittävän yksityiskohtaisen maa-ainesten käytön suunnittelun ja siihen liittyvien riskien tunnistaminen liian myöhäisessä vaiheessa. Tulevaisuudessa ympäristöasioiden merkitys väylähankkeiden suunnittelussa tulee kasvamaan entisestään ja Väylävirastolta onkin tulossa kattavampaa ohjeistusta prosessiin liittyen. Lisäksi eri osa-alueilla ollaan ottamassa käyttöön uusia ohjelmistoja ja toimintatapoja parantamaan maa-ainesten ympäristöystävällisen ja kustannustehokkaan käytön suunnittelua.