Ukrainan sodan vaikutus nuorten aikuisten kulutuskäyttäytymiseen
Pöntinen, Jaakko (2023)
Pöntinen, Jaakko
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521497
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Ukrainan sodan vaikutusta suomalaisten nuorten aikuisten kulutuskäyttäytymiseen. Tavoitteena oli myös kartoittaa kohderyhmän kulutuskäyttäytymistä, sekä sitä ohjaavia tekijöitä yleisesti. Opinnäytetyön tietoperustassa kerättiin tietoa Ukrainan sodan taloudellisista vaikutuksista Suomeen, sekä ostopäätösprosessista ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Opinnäytetyö toiminnallisena osuutena tehtiin määrällinen kyselytutkimus. Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka laadittiin teoreettisen tiedon pohjalta, ja muotoiltiin tukemaan opinnäytetyön tavoitteiden saavuttamista. Kyselyssä oli 26 kysymystä, jotka käsittelivät nuorten aikuisten kulutusta kolmella osa-alueella. Nämä olivat elintarvikkeet, energia ja polttoaine. Tutkimuksen osallistujat vastasivat vain niitä osa-alueita koskeviin kysymyksiin, joista he olivat vastuussa omassa kotitaloudessaan. Kysely jaettiin keväällä 2023 kohderyhmälle erinäisten yleisten viestintäkanavien kautta, jonka jälkeen potentiaaliset vastaajat saivat vapaaehtoisesti osallistua tutkimukseen. Näin ollen kyselylle muodostui satunnaisotanta. Kyselyn avulla saatiin tietoa kohderyhmän ostopäätösprosesseista ja niihin vaikuttavista tekijöistä eri tuoteryhmissä. Lisäksi tietoa saadaan Ukrainan sodan aikaisista muutoksista kulutuskäyttäytymisessä.
Tutkimus rajattiin suomalaisiin 18–30-vuotiaisiin ihmisiin. Kohderyhmän rajauksesta, sekä tutkimuksessa hyödynnetyistä viestintäkanavista johtuen valtaosa vastaajista olivat korkeakouluopiskelijoita. Suurin osa vastaajista asui myös joko Uudellamaalla tai Pirkanmaalla. Vastaajien painottuminen tiettyihin demografisiin ryhmiin huomioitiin tuloksia analysoidessa. Tutkimuksella ei ollut toimeksiantajaa, mutta siitä saatua tietoa voivat hyödyntää niin yritykset kuin julkiset toimijatkin. Tutkimuksen tulokset auttavat ymmärtämään, miten nuoret aikuiset reagoivat merkittäviin yhteiskunnallisiin tapahtumiin.
Tutkimuksesta selvisi, että Ukrainan sodan taloudelliset seuraukset Suomessa ovat vaikuttaneet nuorten aikuisten kulutuskäyttäytymiseen. Suurin merkitys havaittiin sodan aiheuttamalla hintojen nousulla. Erityisesti Yliopisto-opiskelijat ovat siirtyneet elintarvikkeita ostaessaan halvempiin vaihtoehtoihin. Myös kalliiden ja ylimääräisiksi koettujen tuotteita on tulosten mukaan ostettu harvemmin. Energian ja polttoaineiden kohdalla merkittävin havainto oli kulutuksen yleinen vähentäminen.
Opinnäytetyö toiminnallisena osuutena tehtiin määrällinen kyselytutkimus. Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka laadittiin teoreettisen tiedon pohjalta, ja muotoiltiin tukemaan opinnäytetyön tavoitteiden saavuttamista. Kyselyssä oli 26 kysymystä, jotka käsittelivät nuorten aikuisten kulutusta kolmella osa-alueella. Nämä olivat elintarvikkeet, energia ja polttoaine. Tutkimuksen osallistujat vastasivat vain niitä osa-alueita koskeviin kysymyksiin, joista he olivat vastuussa omassa kotitaloudessaan. Kysely jaettiin keväällä 2023 kohderyhmälle erinäisten yleisten viestintäkanavien kautta, jonka jälkeen potentiaaliset vastaajat saivat vapaaehtoisesti osallistua tutkimukseen. Näin ollen kyselylle muodostui satunnaisotanta. Kyselyn avulla saatiin tietoa kohderyhmän ostopäätösprosesseista ja niihin vaikuttavista tekijöistä eri tuoteryhmissä. Lisäksi tietoa saadaan Ukrainan sodan aikaisista muutoksista kulutuskäyttäytymisessä.
Tutkimus rajattiin suomalaisiin 18–30-vuotiaisiin ihmisiin. Kohderyhmän rajauksesta, sekä tutkimuksessa hyödynnetyistä viestintäkanavista johtuen valtaosa vastaajista olivat korkeakouluopiskelijoita. Suurin osa vastaajista asui myös joko Uudellamaalla tai Pirkanmaalla. Vastaajien painottuminen tiettyihin demografisiin ryhmiin huomioitiin tuloksia analysoidessa. Tutkimuksella ei ollut toimeksiantajaa, mutta siitä saatua tietoa voivat hyödyntää niin yritykset kuin julkiset toimijatkin. Tutkimuksen tulokset auttavat ymmärtämään, miten nuoret aikuiset reagoivat merkittäviin yhteiskunnallisiin tapahtumiin.
Tutkimuksesta selvisi, että Ukrainan sodan taloudelliset seuraukset Suomessa ovat vaikuttaneet nuorten aikuisten kulutuskäyttäytymiseen. Suurin merkitys havaittiin sodan aiheuttamalla hintojen nousulla. Erityisesti Yliopisto-opiskelijat ovat siirtyneet elintarvikkeita ostaessaan halvempiin vaihtoehtoihin. Myös kalliiden ja ylimääräisiksi koettujen tuotteita on tulosten mukaan ostettu harvemmin. Energian ja polttoaineiden kohdalla merkittävin havainto oli kulutuksen yleinen vähentäminen.