Asiakastyytyväisyystutkimus Kurikan Asu & Elä - messujen kävijöille ja näytteilleasettajille
Koivumäki, Suvi (2023)
Koivumäki, Suvi
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521715
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kurikassa järjestettävän Asu & Elä -messujen asiakaskokemusta niin kävijöiden kuin näytteilleasettajien näkökulmasta. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä asiakaskokemukseen. Toisena tavoitteena oli toteuttaa asiakastyytyväisyyskysely Kurikan Asu & Elä -messujen kävijöille ja kolmantena tavoitteena toteuttaa kysely Kurikan Asu & Elä -messujen näytteilleasettajille.
Asiakaskokemusta käsittelevässä luvussa syvennytään asiakaskokemuksen kosketuspisteisiin sekä tutustutaan moniulotteiseen asiakaskokemukseen kognitiivisesta, emotionaalisesta, sosiaalisesta ja sensorisesta ulottuvuudesta. Lisäksi luvussa perehdytään asiakaskokemuksen muodostumiseen, brändin merkitykseen asiakaskokemuksessa, asiakaspolkuun, johtamiseen sekä aiheen tutkimiseen ja kehittämiseen.
Opinnäytetyön tutkimuksissa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kävijätutkimuksen aineistonkeruu suoritettiin paikan päällä Kurikan Asu & Elä -messuilla 11.–12.6.2022. Näytteilleasettajien tutkimuskyselyn aineistonkeruu suoritettiin Webropol-kyselyn avulla, ja sen toteutumisesta huolehti toimeksiantajayritys. Asu & Elä -messujen kyselyiden avulla tahdottiin selvittää muun muassa kävijöiden tyytyväisyyttä tapahtuman ohjelmaa, kotikohteita ja messupaikkaa kohtaan. Lisäksi haluttiin selvittää näytteilleasettajien kokemusta messujen onnistumisesta ja organisoinnista. Kävijöiden kyselyyn vastasi yhteensä 98 henkilöä ja näytteilleasettajien kyselyyn 30 henkilöä.
Tutkimustulosten avulla saatiin selville, että niin kävijät kuin näytteilleasettajat olivat yleisesti ottaen tyytyväisiä Kurikan Asu & Elä -messuihin. Varsinkin kampusta messupaikkana pidettiin onnistuneena ja messujen organisointia pidettiin hyvänä. Kehityskohteiksi tutkimuksissa nousi esiin eritoten messujen ajankohta sekä yritys- ja yhteisökohteiden mainonta. Tutkimustulosten perusteella pyritään kehittämään sekä kävijöiden että näytteilleasettajien tyytyväisyyttä.
Asiakaskokemusta käsittelevässä luvussa syvennytään asiakaskokemuksen kosketuspisteisiin sekä tutustutaan moniulotteiseen asiakaskokemukseen kognitiivisesta, emotionaalisesta, sosiaalisesta ja sensorisesta ulottuvuudesta. Lisäksi luvussa perehdytään asiakaskokemuksen muodostumiseen, brändin merkitykseen asiakaskokemuksessa, asiakaspolkuun, johtamiseen sekä aiheen tutkimiseen ja kehittämiseen.
Opinnäytetyön tutkimuksissa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kävijätutkimuksen aineistonkeruu suoritettiin paikan päällä Kurikan Asu & Elä -messuilla 11.–12.6.2022. Näytteilleasettajien tutkimuskyselyn aineistonkeruu suoritettiin Webropol-kyselyn avulla, ja sen toteutumisesta huolehti toimeksiantajayritys. Asu & Elä -messujen kyselyiden avulla tahdottiin selvittää muun muassa kävijöiden tyytyväisyyttä tapahtuman ohjelmaa, kotikohteita ja messupaikkaa kohtaan. Lisäksi haluttiin selvittää näytteilleasettajien kokemusta messujen onnistumisesta ja organisoinnista. Kävijöiden kyselyyn vastasi yhteensä 98 henkilöä ja näytteilleasettajien kyselyyn 30 henkilöä.
Tutkimustulosten avulla saatiin selville, että niin kävijät kuin näytteilleasettajat olivat yleisesti ottaen tyytyväisiä Kurikan Asu & Elä -messuihin. Varsinkin kampusta messupaikkana pidettiin onnistuneena ja messujen organisointia pidettiin hyvänä. Kehityskohteiksi tutkimuksissa nousi esiin eritoten messujen ajankohta sekä yritys- ja yhteisökohteiden mainonta. Tutkimustulosten perusteella pyritään kehittämään sekä kävijöiden että näytteilleasettajien tyytyväisyyttä.