Tee se itse -hakusanamainonta: opas hakusanamainonnan toteuttamiseen
Varho, Niko-Petteri (2023)
Varho, Niko-Petteri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060217439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060217439
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda selkeä ja helposti saavutettava opas, jonka avulla yritykset kykenevät luomaan itselleen yksinkertaisen mainoskampanjan Googlen hakukoneeseen. Oppaassa käytiin läpi hakusanamainonnan luomisprosessi vaihe vaiheelta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin yleisesti läpi digitaalista markkinointia ja digitaalista mainontaa, sekä perehdyttiin tarkemmin hakusanamainontaan ja sen toimintaperiaatteisiin. Opas tuotettiin ja julkaistiin opasta varten luodulle verkkosivustolle, jonka kautta opasta mainostettiin Googlen ja Metan mainoskanavissa. Mainonnan tavoitteena oli tavoittaa ihmisiä, jotka hyötyisivät tuotetusta oppaasta.
Tarkasteluhetkellä opas oli kerännyt noin 300 näyttökertaa maksetun mainonnan avulla. Mainonnan avulla saavutettua yleisömäärää voidaan pitää hyvänä, sillä mainostettava aihealue on hyvin kilpailtua, ja mainonta toteutettiin rajallisella mainosbudjetilla.
Opasta varten luotua verkkosivustoa tullaan hyödyntämään myös tulevaisuudessa. Verkkosivustolle luodaan uusia oppaita, jotka täydentävät opinnäytetyönä luotua hakusanamainonta-opasta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin yleisesti läpi digitaalista markkinointia ja digitaalista mainontaa, sekä perehdyttiin tarkemmin hakusanamainontaan ja sen toimintaperiaatteisiin. Opas tuotettiin ja julkaistiin opasta varten luodulle verkkosivustolle, jonka kautta opasta mainostettiin Googlen ja Metan mainoskanavissa. Mainonnan tavoitteena oli tavoittaa ihmisiä, jotka hyötyisivät tuotetusta oppaasta.
Tarkasteluhetkellä opas oli kerännyt noin 300 näyttökertaa maksetun mainonnan avulla. Mainonnan avulla saavutettua yleisömäärää voidaan pitää hyvänä, sillä mainostettava aihealue on hyvin kilpailtua, ja mainonta toteutettiin rajallisella mainosbudjetilla.
Opasta varten luotua verkkosivustoa tullaan hyödyntämään myös tulevaisuudessa. Verkkosivustolle luodaan uusia oppaita, jotka täydentävät opinnäytetyönä luotua hakusanamainonta-opasta.