Kokemuksia HyFlex -pilottiopintojaksoilta
Parpala, Meeri (2023)
Parpala, Meeri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521684
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Centria-ammattikorkeakoulun HyFlex-pilottiopintojaksoille osallistuneiden opiskelijoiden kokemuksia kursseille osallistumisesta. Monimuotoiset työ- ja oppimisympäristöt -hankkeessa pilotoitiin uudet koulutusmallit, jossa päivä- ja monimuotototeutukset yhdistyvät hybridimalleihin eli HyFlex-opintojaksototeutuksiin. Hankkeen avulla kehitettiin opiskelijoiden ja opettajien digiosaamista uudenlaisissa oppimisympäristöissä ja digitaalisella oppimisalustalla.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin strategian merkitystä liiketoiminnan kehittämisessä, organisaatiokulttuurin vaikutusta strategian toteutumisessa, digitaalista toimintaympäristöä ja HyFlex-oppimisympäristöä sekä tuloksia aiemmista HyFlex-opintojaksototeutuksista.
Pilottiopintojaksojen opiskelijoiden kokemuksia kartoitettiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla. Saatujen vastausten mukaan opintojaksoilla oli paljon hyvää ja toimivaa, mutta kehittämiskohteitakin löytyi. Opintojaksoilla toimiviksi koettiin joustavuus ja mahdollisuus valita itselle sopiva osallistumistapa. Toisaalta vuorovaikutuksessa ja ryhmätöiden toteutuksessa raportoitiin olevan kehitettävää.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin strategian merkitystä liiketoiminnan kehittämisessä, organisaatiokulttuurin vaikutusta strategian toteutumisessa, digitaalista toimintaympäristöä ja HyFlex-oppimisympäristöä sekä tuloksia aiemmista HyFlex-opintojaksototeutuksista.
Pilottiopintojaksojen opiskelijoiden kokemuksia kartoitettiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla. Saatujen vastausten mukaan opintojaksoilla oli paljon hyvää ja toimivaa, mutta kehittämiskohteitakin löytyi. Opintojaksoilla toimiviksi koettiin joustavuus ja mahdollisuus valita itselle sopiva osallistumistapa. Toisaalta vuorovaikutuksessa ja ryhmätöiden toteutuksessa raportoitiin olevan kehitettävää.