Aloittavan mikroyrityksen digitaalisen markkinoinnin kohdentaminen
Siira, Antti (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621749
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mihin digitaalisen markkinoinnin keinoihin aloittavan mikroyrityksen kannattaisi panostaa. Digitaalisen murroksen myötä perinteiset markkinointikeinot ovat menettäneet tehoaan. Tänä päivänä mikroyritys tarvitsee kohdennettua digitaalista markkinointia saadakseen viestinsä perille halutulle kohderyhmälle.
Opinnäytetyössä käsiteltiin yrityksen kohderyhmän tuntemisen merkitystä digimarkkinoinnin onnistumisessa ja kerrottiin digitaalisen markkinoinnin tarkoituksesta ja hyödyistä. Lisäksi käytiin läpi yrityksen verkkosivuja osana kannattavaa digimarkkinointia, ja sosiaalisen median kanavien erityisesti Facebookin, Instagramin ja Linkedinin, hyödyntämistä digimarkkinoinnissa. Työssä kerrottiin myös sisältömarkkinoinnin keskeisen roolin tärkeydestä sekä tavoitteiden asettamisesta ja tulosten mittaamisesta.
Opinnäytetyössä tutkittiin digitaalisen markkinoinnin keinoja, jotka voisivat hyödyttää aloittavaa mikroyritystä markkinoinnin tehokkaassa kohdentamisessa. Tiedonhakumenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus antoi mahdollisuuden kerätä hajanaista tietoa digitaalisen markkinoinnin keinoista. Tiedot koottiin selkeäksi kokonaisuudeksi opinnäytetyön pohdintaosiossa ja kerrottiin tietojen hyödyntämisestä käytännön tasolla. Opinnäytetyössä saatiin selville, että aloittavan mikroyrityksen on mahdollista kohdentaa digitaalista markkinointia tehokkaasti. Tämä vaatii oman kohderyhmän tarkkaa tuntemista ja oikeiden digitaalisten markkinointikanavien valintaa.
Avainsanat (asiasanat) mikroyritys, kohderyhmä, digitaalinen markkinointi, sosiaalisen median markkinointi, sisältömarkkinointi
Opinnäytetyössä käsiteltiin yrityksen kohderyhmän tuntemisen merkitystä digimarkkinoinnin onnistumisessa ja kerrottiin digitaalisen markkinoinnin tarkoituksesta ja hyödyistä. Lisäksi käytiin läpi yrityksen verkkosivuja osana kannattavaa digimarkkinointia, ja sosiaalisen median kanavien erityisesti Facebookin, Instagramin ja Linkedinin, hyödyntämistä digimarkkinoinnissa. Työssä kerrottiin myös sisältömarkkinoinnin keskeisen roolin tärkeydestä sekä tavoitteiden asettamisesta ja tulosten mittaamisesta.
Opinnäytetyössä tutkittiin digitaalisen markkinoinnin keinoja, jotka voisivat hyödyttää aloittavaa mikroyritystä markkinoinnin tehokkaassa kohdentamisessa. Tiedonhakumenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus antoi mahdollisuuden kerätä hajanaista tietoa digitaalisen markkinoinnin keinoista. Tiedot koottiin selkeäksi kokonaisuudeksi opinnäytetyön pohdintaosiossa ja kerrottiin tietojen hyödyntämisestä käytännön tasolla. Opinnäytetyössä saatiin selville, että aloittavan mikroyrityksen on mahdollista kohdentaa digitaalista markkinointia tehokkaasti. Tämä vaatii oman kohderyhmän tarkkaa tuntemista ja oikeiden digitaalisten markkinointikanavien valintaa.
Avainsanat (asiasanat) mikroyritys, kohderyhmä, digitaalinen markkinointi, sosiaalisen median markkinointi, sisältömarkkinointi