Videomarkkinointisuunnitelma Lahden Tiedepuistolle
Harjula, Jere (2023)
Harjula, Jere
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220785
Tiivistelmä
Videomarkkinointi on tärkeä osa yrityksen viestintää ja sen avulla voidaan tehokkaasti tavoittaa eri kohderyhmiä. Hyvin suunniteltu videomarkkinointi säästää yrityksen resursseja ja lisää näkyvyyttä digitaalisissa kanavissa.
Työ toteutettiin perehtymällä alan kirjallisuuteen, haastattelemalla yrityksen avainhenkilöitä, kohderyhmien edustajia ja alan asiantuntijoita. Tavoitteena opinnäytetyölle oli laatia videomarkkinointisuunnitelma Lahden Tiedepuistolle. Tutkimusmenetelminä ensin keräsin tietoa eri lähteistä sekä haastatteluiden avulla. Ensin käsiteltiin eri lähteitä liittyen videomarkkinointiin, joiden pohjalta luotiin tietopohja suunnitelmalle. Tämän jälkeen haastatteluiden yrityksen avainhenkilöiden kanssa, haettiin selvyyttä yrityksen tarpeista, haasteista ja tavoitteista, jonka pohjalta videomarkkinointisuunnitelmaa luotiin. Laajemman ymmärryksen kannalta haastatteluja käytiin vielä yrityksen kohderyhmien kanssa, jotta tiedetään miten he käyttävät videoita sosiaalisessa mediassa.
Lisänä tietopohjan varmistamiseksi haastateltiin eri asiantuntijoita, jotka antoivat näkemyksensä tietopohjassa esitettyihin asioihin. Tuloksena syntyi jäsennelty ja selkeä videomarkkinointisuunnitelma, joka vastaa yrityksen tarpeita ja tavoitteita. Suunnitelma sisältää kuvauksen videoiden roolista osana markkinointia, analyysin kohderyhmien käyttäytymisestä videoiden parissa, eri videoiden tavoitteet ja eri sisältöideoita. Suunnitelmaa pystytään jalostamaan tulevaisuudessa vastamaan entistä paremmin yrityksen tavoitteita, mikäli resurssit tai tavoitteet muuttuvat.
Työ toteutettiin perehtymällä alan kirjallisuuteen, haastattelemalla yrityksen avainhenkilöitä, kohderyhmien edustajia ja alan asiantuntijoita. Tavoitteena opinnäytetyölle oli laatia videomarkkinointisuunnitelma Lahden Tiedepuistolle. Tutkimusmenetelminä ensin keräsin tietoa eri lähteistä sekä haastatteluiden avulla. Ensin käsiteltiin eri lähteitä liittyen videomarkkinointiin, joiden pohjalta luotiin tietopohja suunnitelmalle. Tämän jälkeen haastatteluiden yrityksen avainhenkilöiden kanssa, haettiin selvyyttä yrityksen tarpeista, haasteista ja tavoitteista, jonka pohjalta videomarkkinointisuunnitelmaa luotiin. Laajemman ymmärryksen kannalta haastatteluja käytiin vielä yrityksen kohderyhmien kanssa, jotta tiedetään miten he käyttävät videoita sosiaalisessa mediassa.
Lisänä tietopohjan varmistamiseksi haastateltiin eri asiantuntijoita, jotka antoivat näkemyksensä tietopohjassa esitettyihin asioihin. Tuloksena syntyi jäsennelty ja selkeä videomarkkinointisuunnitelma, joka vastaa yrityksen tarpeita ja tavoitteita. Suunnitelma sisältää kuvauksen videoiden roolista osana markkinointia, analyysin kohderyhmien käyttäytymisestä videoiden parissa, eri videoiden tavoitteet ja eri sisältöideoita. Suunnitelmaa pystytään jalostamaan tulevaisuudessa vastamaan entistä paremmin yrityksen tavoitteita, mikäli resurssit tai tavoitteet muuttuvat.
