Princess Fiona koulukodissa : Koulukotinuorten kokemuksia koiran läsnäolosta
Riikonen, Sallamari; Närhi, Hanna (2014)
Riikonen, Sallamari
Närhi, Hanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014081813477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014081813477
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli perehtyä koulukotiin sijoitettujen nuorten kokemuksiin koiran läsnäolosta. Työssä yhdistyvät hoidollinen ja kasvatuksellinen näkökulma. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Mikkelissä toimivan Sairilan koulukodin kanssa. Vastaavanlaista tutkimusta ei ole aiemmin toteutettu. Opinnäytetyössä mukana ollut koira oli kaksi-vuotias silkkiterrieri narttu ja se on toisen opinnäytetyön tekijän omistuksessa.
Erityistä huomiota opinnäytetyössä kiinnitimme siihen, kuinka koira läsnäolollaan vaikuttaa nuorten käytökseen ja tätä kautta sosiaalisiin taitoihin. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin yhdellä Sairilan koulukodin perusosastoista. Toiminnallinen osuus piti sisällään viisi havainnointi kertaa. Toiminnalliseen osuuteen kuului myös ryhmässä toteutettu teemoitettu haastattelu. Opinnäytetyö on toteutettu nuorisolähtöisesti, jolloin nuoret itse saivat kertoa, miten he kokivat koiran vaikutukset.
Haastattelun ja havaintojen perusteella voidaan todeta, että koiran läsnäolo vaikuttaa nuorten käyttäytymiseen rauhoittavasti. Vierailujen aikana nuorien käytös ei ollut aggressiivista, eikä koiran läsnäolon aikana ilmennyt koulukotinuorille tyypillistä aikuisvastaisuutta. Toimintaan osallistuneiden nuorten kokemuksien perusteella koiran läsnäololla oli positiivisia vaikutuksia osaston arjessa.
Erityistä huomiota opinnäytetyössä kiinnitimme siihen, kuinka koira läsnäolollaan vaikuttaa nuorten käytökseen ja tätä kautta sosiaalisiin taitoihin. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin yhdellä Sairilan koulukodin perusosastoista. Toiminnallinen osuus piti sisällään viisi havainnointi kertaa. Toiminnalliseen osuuteen kuului myös ryhmässä toteutettu teemoitettu haastattelu. Opinnäytetyö on toteutettu nuorisolähtöisesti, jolloin nuoret itse saivat kertoa, miten he kokivat koiran vaikutukset.
Haastattelun ja havaintojen perusteella voidaan todeta, että koiran läsnäolo vaikuttaa nuorten käyttäytymiseen rauhoittavasti. Vierailujen aikana nuorien käytös ei ollut aggressiivista, eikä koiran läsnäolon aikana ilmennyt koulukotinuorille tyypillistä aikuisvastaisuutta. Toimintaan osallistuneiden nuorten kokemuksien perusteella koiran läsnäololla oli positiivisia vaikutuksia osaston arjessa.