Etäperehdytys henkilöstöpalvelualan yrityksessä: case: SOL Henkilöstö- ja Logistiikkapalvelut Oy
Pirinen, Iira (2023)
Pirinen, Iira
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521588
Tiivistelmä
Henkilöstöpalvelualalla toimivan yrityksen toimintatavat muuttuivat kansainvälisen koronapandemian myötä, kun vuokratyöntekijöiden haastattelut ja perehdytys tapahtuivat etäyhteyksin. Pandemian päätyttyä uudet toimintatavat kuitenkin jäivät vanhojen toimintatapojen rinnalle ja etäperehdytystä tehdään tavallisen perehdytyksen ohella.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vuokratyöntekijöiden etäperehdytystä tehdään SOL Henkilöstö- ja Logistiikkapalveluilla ja miten se täyttää perehdytykselle määritetyt tavoitteet. Aihetta tutkittiin perehdyttäjän näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, joka toteutettiin verkossa. Menetelmä valittiin, jotta tietoa saadaan mahdollisimman laajasti. Kyselyn vastausprosentti oli 46 %.
Tutkimustulosten perusteella saatiin selville, että etäperehdytystä tehdään suurimmaksi osaksi puhelimitse ja tausta syy etäperehdytyksen tekemiseen oli sijainti. Etäperehdytyksessä perehdytyksen sisältö vastaa hyvin tavallisen perehdytyksen sisältöä. Oman osaamisensa vastaajat kokivat hyväksi etäperehdytykseen liittyen ja lisäkoulutusta ei toivottu. Perehdytyksen tavoitteet toteutuivat tulosten perusteella hyvin. Etäperehdytyksen haasteena oli tulosten perusteella yhteyden luominen uuden työntekijän kanssa sekä yksilöllisen perehdytyksen varmistaminen. Tulosten perusteella myös selvisi, että perehdytyksen seurannan mittarit eivät toimi ja niitä ei käytetä.
Kehityskohteina tutkimuksen perusteella etäperehdytyksessä olivat materiaalien päivittäminen, yhteisen etäperehdytysprosessin luominen sekä perehdytyksen seurannan mittareiden kehittäminen
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vuokratyöntekijöiden etäperehdytystä tehdään SOL Henkilöstö- ja Logistiikkapalveluilla ja miten se täyttää perehdytykselle määritetyt tavoitteet. Aihetta tutkittiin perehdyttäjän näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, joka toteutettiin verkossa. Menetelmä valittiin, jotta tietoa saadaan mahdollisimman laajasti. Kyselyn vastausprosentti oli 46 %.
Tutkimustulosten perusteella saatiin selville, että etäperehdytystä tehdään suurimmaksi osaksi puhelimitse ja tausta syy etäperehdytyksen tekemiseen oli sijainti. Etäperehdytyksessä perehdytyksen sisältö vastaa hyvin tavallisen perehdytyksen sisältöä. Oman osaamisensa vastaajat kokivat hyväksi etäperehdytykseen liittyen ja lisäkoulutusta ei toivottu. Perehdytyksen tavoitteet toteutuivat tulosten perusteella hyvin. Etäperehdytyksen haasteena oli tulosten perusteella yhteyden luominen uuden työntekijän kanssa sekä yksilöllisen perehdytyksen varmistaminen. Tulosten perusteella myös selvisi, että perehdytyksen seurannan mittarit eivät toimi ja niitä ei käytetä.
Kehityskohteina tutkimuksen perusteella etäperehdytyksessä olivat materiaalien päivittäminen, yhteisen etäperehdytysprosessin luominen sekä perehdytyksen seurannan mittareiden kehittäminen