NUORET OSALLISENA ALKOHOLIKASVATUKSESSA : ”Älä lyö päätäsi alkoholiin”
Gestranius, Mirella (2014)
Gestranius, Mirella
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014081313423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014081313423
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toiminnallisesti toteutettu nuoria osallistava alkoholikasvatusprojekti. Tarkoituksena oli
kehittää nuoria osallistava ja osallisuuteen pyrkivä toimintamalli käytettäväksi ehkäisevässä päihdetyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin 13.11.2013 – 17.1.2014 välisenä aikana, ja kertoja oli seitsemän. Kohderyhmänä olivat
8- luokkalaiset nuoret yhdestä mikkeliläisestä koulusta.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, joka toteutettiin laadullisin menetelmin. Toiminnan arviointiaineistoa kerättiin oppituntien aikana. Nuoret arvioivat toimintaansa itse, jonka lisäksi toimintaa
havainnoitiin. Kerätty aineisto analysoitiin teemoitellen. Teemat muodostuivat osallistavan havainnoinnin tukena käytettävästä arviointilomakkeesta, jonka kysymykset johdettiin osallisuuden käsitteestä.
Toimintakertojen aikana nuoret hakivat tietoa alkoholista, keskustelivat alkoholiin liittyvistä ilmiöistä
sekä valmistivat alkoholivastaisen julisteen. Julisteen teko ja sen valmistuminen vahvisti nuorten osallisuuden
kokemusta. Nuoret kokivat alkoholiin liittyvän tietouden lisääntyneen toiminnan aikana, tietous jäi kuitenkin vähäiseksi. Asenteellisia muutoksia keskusteluissa kuitenkin ilmeni.
Toiminnallisuuden käyttö alkoholikasvatuksessa on onnistuessaan nuorta sosiaalisesti vahvistava. Nuorten
yhteinen pohdinta vahvistaa nuorten itsetuntoa ja lisää pystyvyyden tunnetta. Sosiaalisessa kanssakäymisessä
nuoret voivat rakentaa yhteisiä asenteitaan alkoholia kohtaan. Toiminnalliset menetelmät ovat luonteva tapa lähestyä niin ohjaajan nuoria kuin nuorten ohjaajaa ja nuorten muita nuoria.
Alkoholin käyttöä ehkäisevänä muotona menetelmä voi kehiteltynä olla toimiva. Tiiviimpi kokonaisuus
muussa ympäristössä ja pienemmällä ryhmällä toteutettuna antaisi nuorelle enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa toiminnassa, ja nuorten yksilöllisiin tarpeisiin voitaisiin vastata paremmin. Esimerkiksi nuorisotalolla toteutettuna vapaaehtoisuus toimintaan toteutuisi vielä tehokkaammin, jolloin sitoutuminen ja kunnianhimo toimintaan voisi olla vahvempaa.
kehittää nuoria osallistava ja osallisuuteen pyrkivä toimintamalli käytettäväksi ehkäisevässä päihdetyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin 13.11.2013 – 17.1.2014 välisenä aikana, ja kertoja oli seitsemän. Kohderyhmänä olivat
8- luokkalaiset nuoret yhdestä mikkeliläisestä koulusta.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, joka toteutettiin laadullisin menetelmin. Toiminnan arviointiaineistoa kerättiin oppituntien aikana. Nuoret arvioivat toimintaansa itse, jonka lisäksi toimintaa
havainnoitiin. Kerätty aineisto analysoitiin teemoitellen. Teemat muodostuivat osallistavan havainnoinnin tukena käytettävästä arviointilomakkeesta, jonka kysymykset johdettiin osallisuuden käsitteestä.
Toimintakertojen aikana nuoret hakivat tietoa alkoholista, keskustelivat alkoholiin liittyvistä ilmiöistä
sekä valmistivat alkoholivastaisen julisteen. Julisteen teko ja sen valmistuminen vahvisti nuorten osallisuuden
kokemusta. Nuoret kokivat alkoholiin liittyvän tietouden lisääntyneen toiminnan aikana, tietous jäi kuitenkin vähäiseksi. Asenteellisia muutoksia keskusteluissa kuitenkin ilmeni.
Toiminnallisuuden käyttö alkoholikasvatuksessa on onnistuessaan nuorta sosiaalisesti vahvistava. Nuorten
yhteinen pohdinta vahvistaa nuorten itsetuntoa ja lisää pystyvyyden tunnetta. Sosiaalisessa kanssakäymisessä
nuoret voivat rakentaa yhteisiä asenteitaan alkoholia kohtaan. Toiminnalliset menetelmät ovat luonteva tapa lähestyä niin ohjaajan nuoria kuin nuorten ohjaajaa ja nuorten muita nuoria.
Alkoholin käyttöä ehkäisevänä muotona menetelmä voi kehiteltynä olla toimiva. Tiiviimpi kokonaisuus
muussa ympäristössä ja pienemmällä ryhmällä toteutettuna antaisi nuorelle enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa toiminnassa, ja nuorten yksilöllisiin tarpeisiin voitaisiin vastata paremmin. Esimerkiksi nuorisotalolla toteutettuna vapaaehtoisuus toimintaan toteutuisi vielä tehokkaammin, jolloin sitoutuminen ja kunnianhimo toimintaan voisi olla vahvempaa.