Tunnetaitomuistipeli varhaiskasvatusympäristöön : työväline tunnetaitojen harjoitteluun
Westerlund, Mari (2023)
Westerlund, Mari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521618
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa varhaiskasvatusikäisten käyttöön soveltuva tunnetaitoja opettava ja tukeva tunnetaitomuistipeli. Tunnetaitomuistipeli oli suunnattu viisi- ja kuusivuotiaille lapsille. Tarkoituksena oli selvittää millä tasolla lasten tunnetaidot ovat ja onko tunnetaitojen oppiminen ja kehittyminen mahdollista kolmella peli kerralla.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja tilaajana toimi yksityinen päiväkoti Porissa. Aihe opinnäytetyöhön valikoitui tarvekartoituksen pohjalta. Aihevalinnasta keskusteltiin yhdessä päiväkodin johtajan kanssa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin tunne-elämää, tunteiden kehityskaarta, lasten tunnetaitoja ja lasten tunteisiin vaikuttavia tekijöitä sekä sivuutettiin käsitettä varhaiskasvatus.
Pelikertojen tuloksista kävi ilmi, että varsinkin negatiivisten tunteiden ilmai-seminen, sanoittaminen, tunnistaminen ja niistä keskustelu oli vaikeampaa, kun taas positiivisten tunteiden sanoittaminen ja tunnistaminen oli lapsille selvästi helpompaa. Tunnetaitomuistipeliä pelatessa kävi ilmi, että lasten tunneosaaminen on parempaa, kun aluksi osasin kuvitella. Merkittävää oli myös huomata, että lasten tunneosaaminen ja tunteiden tunnistaminen helpottui ja osaaminen karttui peliä pelatessa ja etenkin negatiivisten tunteiden käsittely helpottui.
Pelikertoja lisäämällä olisi voitu saada aikaan vielä parempia tuloksia ja tunnetaitojen merkittävämpää kehitystä, mutta jo kolmella pelikerralla tunneosaamisen kehittyminen ja tunteiden sanoittaminen oli huomattavissa. Tunnetaitojen kehittymisen kannalta on tärkeää tukea lapsen tunne-elämää jatkossakin päivittäisessä arjessa päiväkodissa. Peli jäi päiväkodin käyttöön.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja tilaajana toimi yksityinen päiväkoti Porissa. Aihe opinnäytetyöhön valikoitui tarvekartoituksen pohjalta. Aihevalinnasta keskusteltiin yhdessä päiväkodin johtajan kanssa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin tunne-elämää, tunteiden kehityskaarta, lasten tunnetaitoja ja lasten tunteisiin vaikuttavia tekijöitä sekä sivuutettiin käsitettä varhaiskasvatus.
Pelikertojen tuloksista kävi ilmi, että varsinkin negatiivisten tunteiden ilmai-seminen, sanoittaminen, tunnistaminen ja niistä keskustelu oli vaikeampaa, kun taas positiivisten tunteiden sanoittaminen ja tunnistaminen oli lapsille selvästi helpompaa. Tunnetaitomuistipeliä pelatessa kävi ilmi, että lasten tunneosaaminen on parempaa, kun aluksi osasin kuvitella. Merkittävää oli myös huomata, että lasten tunneosaaminen ja tunteiden tunnistaminen helpottui ja osaaminen karttui peliä pelatessa ja etenkin negatiivisten tunteiden käsittely helpottui.
Pelikertoja lisäämällä olisi voitu saada aikaan vielä parempia tuloksia ja tunnetaitojen merkittävämpää kehitystä, mutta jo kolmella pelikerralla tunneosaamisen kehittyminen ja tunteiden sanoittaminen oli huomattavissa. Tunnetaitojen kehittymisen kannalta on tärkeää tukea lapsen tunne-elämää jatkossakin päivittäisessä arjessa päiväkodissa. Peli jäi päiväkodin käyttöön.