Lahden Pelicansin yleisöksi markkinoinnin keinoin
Laaksonen, Melina (2023)
Laaksonen, Melina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521511
Tiivistelmä
Lahden Pelicansissa huolestuttiin kotiottelutapahtumien vähenevistä yleisömääristä. Jääkiekon ottelutapahtumissa yleisömäärät laskivat valtakunnallisesti koronapandemian aikana. Kun yleisörajoitukset poistettiin ja tapahtumia sai taas järjestää, yleisömäärät eivät palautuneet pandemiaa edeltävälle tasolle. Lahden Pelicansin kotiottelutapahtuman yleisömäärän vähyyteen haluttiin löytää markkinointiviestinnällisiä keinoja, jotta toimeksiantajan katsomot saataisiin jälleen täyteen.
Tutkimuksen tietoperustassa perehdyttiin monipuolisesti markkinointiin ja syvennyttiin erityisesti urheilun markkinointiin. Yksi markkinointiviestinnän kanavista on sosiaalinen media, jonka potentiaali on tärkeää ymmärtää ja oppia hyödyntämään. Tämän vuoksi sosiaaliseen mediaan perehdyttiin tietoperustassa. Tutkimuksessa selvitettiin kuluttajan päätöstä saapua ottelutapahtumaan, joten oli tärkeää perehtyä myös ostoprosessiin ja siihen vaikuttaviin tekijöihin.
Ongelmaa selvitettiin tutkimalla, missä kanavissa toteutettu markkinointi oli tavoittanut kotiottelutapahtumaan saapuneet asiakkaat. Tutkimuksessa selvitettiin myös, millaiset asiat olivat vaikuttaneet päätökseen saapua ottelutapahtumaan. Myös ottelutapahtumaan liittyvien asioiden tärkeyttä tutkit-tiin. Yksi tärkeä kysymys oli myös se, miten Lahden Pelicansin ottelutapahtumaan saapumiseen vaikuttavia asioita kannattaa jatkossa kehittää. Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka koostui sekä strukturoiduista, että avoimista kysymyksistä. Kertynyt aineisto oli suuri ja vastausten laatu oli hyvä. Aineisto analysoitiin tilastollisin tutkimusmenetelmin. Tutkimuksessa ristiintaulukoitiin ottelutapahtumaan liittyviä asioita ja niiden tärkeyttä iän, sukupuolen, lipputyypin ja ottelussa käyntikertojen suhteen. Ottelutapahtumaan saapumiseen vaikuttavat tekijät ja mainonnan laatuun liittyvät adjektiivit luokiteltiin.
Tutkimuksesta löydettiin vastaukset kaikkiin tutkimuskysymyksiin. Niistä saatiin tärkeää tietoa Lahden Pelicansin tuleviin markkinointitoimenpiteisiin. Tutkimustulosten perusteella tiedetään tärkeimmät markkinointikanavat, joilla ostopäätöksen tehneet asiakkaat tavoitetaan. Myös tärkeimmistä ottelutapahtumaan liittyvistä asioista saatiin kokonaiskuva, jota voidaan hyödyntää tulevissa tapahtumissa. Tutkimuksesta saadut kehittämisehdotukset toimitettiin toimeksiantajalle jatkokäyttöä varten.
Tutkimuksen tietoperustassa perehdyttiin monipuolisesti markkinointiin ja syvennyttiin erityisesti urheilun markkinointiin. Yksi markkinointiviestinnän kanavista on sosiaalinen media, jonka potentiaali on tärkeää ymmärtää ja oppia hyödyntämään. Tämän vuoksi sosiaaliseen mediaan perehdyttiin tietoperustassa. Tutkimuksessa selvitettiin kuluttajan päätöstä saapua ottelutapahtumaan, joten oli tärkeää perehtyä myös ostoprosessiin ja siihen vaikuttaviin tekijöihin.
Ongelmaa selvitettiin tutkimalla, missä kanavissa toteutettu markkinointi oli tavoittanut kotiottelutapahtumaan saapuneet asiakkaat. Tutkimuksessa selvitettiin myös, millaiset asiat olivat vaikuttaneet päätökseen saapua ottelutapahtumaan. Myös ottelutapahtumaan liittyvien asioiden tärkeyttä tutkit-tiin. Yksi tärkeä kysymys oli myös se, miten Lahden Pelicansin ottelutapahtumaan saapumiseen vaikuttavia asioita kannattaa jatkossa kehittää. Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka koostui sekä strukturoiduista, että avoimista kysymyksistä. Kertynyt aineisto oli suuri ja vastausten laatu oli hyvä. Aineisto analysoitiin tilastollisin tutkimusmenetelmin. Tutkimuksessa ristiintaulukoitiin ottelutapahtumaan liittyviä asioita ja niiden tärkeyttä iän, sukupuolen, lipputyypin ja ottelussa käyntikertojen suhteen. Ottelutapahtumaan saapumiseen vaikuttavat tekijät ja mainonnan laatuun liittyvät adjektiivit luokiteltiin.
Tutkimuksesta löydettiin vastaukset kaikkiin tutkimuskysymyksiin. Niistä saatiin tärkeää tietoa Lahden Pelicansin tuleviin markkinointitoimenpiteisiin. Tutkimustulosten perusteella tiedetään tärkeimmät markkinointikanavat, joilla ostopäätöksen tehneet asiakkaat tavoitetaan. Myös tärkeimmistä ottelutapahtumaan liittyvistä asioista saatiin kokonaiskuva, jota voidaan hyödyntää tulevissa tapahtumissa. Tutkimuksesta saadut kehittämisehdotukset toimitettiin toimeksiantajalle jatkokäyttöä varten.