Katsojana muihin kuin arvokisojen isäntämaan otteluihin osallistuminen: Suomen alkulohko koripallon EM-kisoissa 2025
Katila, Henri (2023)
Katila, Henri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521502
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajana toimineelle Suomen Koripalloliitolle tutkimuksen keinoin ajankohtaista tietoa siitä, miten houkutella mahdollisimman paljon katsojia muihin kuin isäntämaan otteluihin tulevien koripallon EM-kisojen Suomen alkulohkossa vuonna 2025. Kyseisiin otteluihin on tärkeää saada maksavia asiakkaita, jotta kisojen järjestäminen olisi toimeksiantajalle taloudellisesti mahdollisimman kannattavaa. Jotta tavoitteeseen voisi päästä, oli opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin löydettävä vastaukset. Tutkimuskysymyksissä pyrittiin selvittämään, mitkä motivaatiotekijät ja rajoitukset ovat merkittäviä, kun harkitaan tulla katsomaan muita kuin isäntämaan otteluita tulevissa EM-kisoissa. Myös koripallofaniuden tason vaikutusta haluun tulla katsojaksi sekä houkuttelevimpia ohjelmanumeroita oli selvitettävänä.
Opinnäytetyön tietoperustassa määriteltiin ja syvennyttiin tutkimuksen kannalta tärkeimpiin käsitteisiin. Nämä olivat motivaatio, rajoite, fanius sekä tapahtumakokemus. Teorian pohjalta syntyi määrällisessä tutkimuksessa käytetty verkkokyselylomake. Perusjoukkona tutkimuksessa toimi Suomen koripallomaajoukkueen 6. pelaaja- uutiskirjeen tilaajat. Kyselykutsu lähetettiin jokaiselle perusjoukkoon kuuluneelle. Analysoituja vastauksia kertyi yhteensä 508 kappaletta.
Tutkimustulosten mukaan pelien korkealla tasolla ja mahdollisuudella nähdä joku maailman parhaista koripallon pelaajista oli suurin positiivinen vaikutus vastaajien haluun tulla katsojaksi paikan päälle. Eniten negatiivista vaikutusta haluun tulla katsojaksi tuotti pelin tauolla oleva kilpailu, jossa olisi mahdollisuus voittaa palkintoja. Suurella faniuden tasolla oli lievä positiivinen vaikutus motivoivien muuttujien vastauksissa. Rajoitteiden vastauksissa ei kuitenkaan näkynyt samanlaisia johdonmukaisia eroja eri faniuden tasojen edustajien välillä. Ohjelmanumeroista houkuttelevimpina vastaajat pitivät livemusiikkiesitystä.
Toimeksiantajalla on mahdollisuus hyödyntää tutkimustuloksia kisojen suunnittelussa ja markkinoinnissa. Kisojen suunnitteluvaiheessa voitaisiin esimerkiksi selvittää, millainen mahdollisimman houkutteleva livemusiikkiesitys olisi mahdollista järjestää ohjelmanumerona tapahtumapaikka Nokia Arenalla. Markkinointivaiheessa voitaisiin keskittyä erityisesti tutkimustuloksissa ilmenneiden merkittävimpien motivoivien tekijöiden, eli pelin korkean tason ja mahdollisesti Suomen lohkoon päätyvän yhden maailman parhaimman pelaajan sisällyttämiseen markkinointiviestinnässä. The goal of the thesis was to help the mandator Basketball Finland to attract as many spectators as possible to non-host country’s games during upcoming Finland’s group at EuroBasket 2025. To host this hallmark event as financially profitably as possible, it is important to get paying customers also to games beyond those that the host country plays in. To reach this goal, the answers to research questions were sought. The research questions sought to find out which motivational factors and constraints are significant when considering attending other games beyond those of host country’s. The effect of the level of basketball fandom on the desire to become a spectator and the most attractive break program numbers were also sought.
The theoretical framework of the thesis covered the most relevant concepts for the research. These were motivation, constraint, fandom, and event experience. The online questionnaire survey used in the quantitative research part of the study was based on the theory collected from various trustworthy sources. The universe members in the study were subscribers of Basketball Finland’s 6. pelaaja- online newsletter. A survey invitation was sent to every member of the study’s universe. In total 508 answers were analyzed.
The research findings revealed that the high quality of EuroBasket games and a possibility to see one of the world’s best basketball players had the biggest positive impact on the responders’ desire to become a spectator. The biggest negative impact on responders’ desire to become a spectator was caused by a contest taking place during a break, in which there would be a chance to win prizes. A high level of basketball fandom had slight elevating effect on the responses concerning desire to attend non-host games. However, similar consistent effect was not seen in responses to constraints between high- and low-level basketball fans. Live music performance was considered as the most attractive break program number.
These results can be used during the planning and marketing phases of the EuroBasket 2025. For example, in the planning phase it could be examined what kind of as-attractive-as-possible live music performance would be possible to organize at the tournament venue. In the marketing phase, one could focus especially on the inclusion of high quality of EuroBasket games in the marketing communication. Also, if one of the world’s best basketball player’s nation would play in Finland, that could be used to attract spectators.
Opinnäytetyön tietoperustassa määriteltiin ja syvennyttiin tutkimuksen kannalta tärkeimpiin käsitteisiin. Nämä olivat motivaatio, rajoite, fanius sekä tapahtumakokemus. Teorian pohjalta syntyi määrällisessä tutkimuksessa käytetty verkkokyselylomake. Perusjoukkona tutkimuksessa toimi Suomen koripallomaajoukkueen 6. pelaaja- uutiskirjeen tilaajat. Kyselykutsu lähetettiin jokaiselle perusjoukkoon kuuluneelle. Analysoituja vastauksia kertyi yhteensä 508 kappaletta.
Tutkimustulosten mukaan pelien korkealla tasolla ja mahdollisuudella nähdä joku maailman parhaista koripallon pelaajista oli suurin positiivinen vaikutus vastaajien haluun tulla katsojaksi paikan päälle. Eniten negatiivista vaikutusta haluun tulla katsojaksi tuotti pelin tauolla oleva kilpailu, jossa olisi mahdollisuus voittaa palkintoja. Suurella faniuden tasolla oli lievä positiivinen vaikutus motivoivien muuttujien vastauksissa. Rajoitteiden vastauksissa ei kuitenkaan näkynyt samanlaisia johdonmukaisia eroja eri faniuden tasojen edustajien välillä. Ohjelmanumeroista houkuttelevimpina vastaajat pitivät livemusiikkiesitystä.
Toimeksiantajalla on mahdollisuus hyödyntää tutkimustuloksia kisojen suunnittelussa ja markkinoinnissa. Kisojen suunnitteluvaiheessa voitaisiin esimerkiksi selvittää, millainen mahdollisimman houkutteleva livemusiikkiesitys olisi mahdollista järjestää ohjelmanumerona tapahtumapaikka Nokia Arenalla. Markkinointivaiheessa voitaisiin keskittyä erityisesti tutkimustuloksissa ilmenneiden merkittävimpien motivoivien tekijöiden, eli pelin korkean tason ja mahdollisesti Suomen lohkoon päätyvän yhden maailman parhaimman pelaajan sisällyttämiseen markkinointiviestinnässä.
The theoretical framework of the thesis covered the most relevant concepts for the research. These were motivation, constraint, fandom, and event experience. The online questionnaire survey used in the quantitative research part of the study was based on the theory collected from various trustworthy sources. The universe members in the study were subscribers of Basketball Finland’s 6. pelaaja- online newsletter. A survey invitation was sent to every member of the study’s universe. In total 508 answers were analyzed.
The research findings revealed that the high quality of EuroBasket games and a possibility to see one of the world’s best basketball players had the biggest positive impact on the responders’ desire to become a spectator. The biggest negative impact on responders’ desire to become a spectator was caused by a contest taking place during a break, in which there would be a chance to win prizes. A high level of basketball fandom had slight elevating effect on the responses concerning desire to attend non-host games. However, similar consistent effect was not seen in responses to constraints between high- and low-level basketball fans. Live music performance was considered as the most attractive break program number.
These results can be used during the planning and marketing phases of the EuroBasket 2025. For example, in the planning phase it could be examined what kind of as-attractive-as-possible live music performance would be possible to organize at the tournament venue. In the marketing phase, one could focus especially on the inclusion of high quality of EuroBasket games in the marketing communication. Also, if one of the world’s best basketball player’s nation would play in Finland, that could be used to attract spectators.