Digitaalisen palvelukonseptin B2B-asiakashankinnan kehittäminen P&H Creative Oy:lle
Puolakka, Emma (2023)
Puolakka, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060421070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060421070
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli P&H Creative Oy:n B2B-asiakashankinnan kehittäminen digitaalisen palvelukonseptin myynnin tueksi. Tarkoituksena oli saada ajankohtainen käsitys uuden palvelukonseptin asiakashankinannasta, sekä löytää mahdollisia kehittämisen kohteita. P&H Creative Oy on IT-palveluita tarjoava startup-yritys, joka lanseerasi keväällä 2023 uudenaikaisen digitalisen palvelukonseptin yökerhojen liiketoiminnan parantamiseksi. Konsepti tarjoaa yökerhoille mahdollisuuden käyttöönottaa sovellus, jolla voidaan hallita oman liiketoiminnan kasvua.
Opinnäytetyön empiriaosuus tehtiin haastattelututkimuksena. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Teoriaosassa käsitellään asiakashankintaa ja siihen liittyviä käsitteitä. Työssä tutustutaan B2B-myynnin keskeisiin osa-alueisiin sekä digitaalisen palvelumyynnin toimintaperiaatteisiin.
Tutkimuksen alkuperäisenä tavoitteena oli kerätä tietoa käyttäjien ja palvelun tarjoajan näkökulmasta. Valitettavasti käyttäjille tehtyä kyselytutkimusta ei voitu hyödyntää työssä. Tutkimuksen tuloksena havaittiin tämänhetkiset onnistumiset, sekä haasteet B2B-asiakashankinnassa. Työn johtopäätökset osiossa käydään tarkemmin läpi ehdotuksia myynnin tehostamiseksi, ja asiakashankinnan tueksi.
Tutkimustuloksia on mahdollista hyödyntää tulevaisuudessa jatkotutkimuksella palvelun käyttäjille. Tuloksia voidaan hyödyntää myöhemmin myös kehittymisen seurannan välineenä. Niiden avulla voidaan lisäksi parantaa tämänhetkisiä toimintaprosesseja.
Opinnäytetyön empiriaosuus tehtiin haastattelututkimuksena. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Teoriaosassa käsitellään asiakashankintaa ja siihen liittyviä käsitteitä. Työssä tutustutaan B2B-myynnin keskeisiin osa-alueisiin sekä digitaalisen palvelumyynnin toimintaperiaatteisiin.
Tutkimuksen alkuperäisenä tavoitteena oli kerätä tietoa käyttäjien ja palvelun tarjoajan näkökulmasta. Valitettavasti käyttäjille tehtyä kyselytutkimusta ei voitu hyödyntää työssä. Tutkimuksen tuloksena havaittiin tämänhetkiset onnistumiset, sekä haasteet B2B-asiakashankinnassa. Työn johtopäätökset osiossa käydään tarkemmin läpi ehdotuksia myynnin tehostamiseksi, ja asiakashankinnan tueksi.
Tutkimustuloksia on mahdollista hyödyntää tulevaisuudessa jatkotutkimuksella palvelun käyttäjille. Tuloksia voidaan hyödyntää myöhemmin myös kehittymisen seurannan välineenä. Niiden avulla voidaan lisäksi parantaa tämänhetkisiä toimintaprosesseja.