Työnantajakuva ja sen toteutuminen isännöintialan yrityksessä: case: Yritys X
Pantsu, Henna (2023)
Pantsu, Henna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621822
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena oli työnantajakuva ja sen toteutuminen isännöintialan yrityksessä. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi isännöintialalla pitkään toiminut pk-yritys, Yritys X. Tutkimusongelmana oli, että yrityksen muutama vuosi aikaisemmin läpikäymän brändiuudistuksen jälkeen yrityksessä ei ollut seurattu sen työnantajakuvan ajantasaisuutta tai todenmukaisuutta. Yrityksessä haluttiin selvittää, onko heidän luomansa työnantajakuva pystytty johtamisen keinoin tuomaan myös käytännön tasolle ja näkyivätkö sen ulkoisessa työnantaja-kuvassa määritellyt osa-alueet myös sisäisesti työntekijöille.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin yrityksen henkilöstölle suunnatulla verkkopohjaisella kyselylomakkeella aikavälillä 1.3-15.3.2023. Kohderyhmänä toimi 37 yrityksen työntekijää, joista 97,3 % vastasi kyselyyn. Määrällinen tutkimusmenetelmä valikoitui käyttöön, sillä kaikille kohde-ryhmään sopiville työntekijöille haluttiin mahdollistaa osallistuminen tutkimuksen toteuttamiseen. Lisäksi määrällisellä menetelmällä saatiin kerättyä yrityksen kannalta hyödyllistä ja helposti hyödynnettävää dataa. Tutkimuksessa oli kuitenkin myös laadullisen tutkimuksen piirteitä, sillä kyselylomakkeella hyödynnettiin väittämien lisäksi avoimia kysymyksiä.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että Yritys X on onnistunut monilla työnantajakuvan osa-alueilla tuomaan ulkoisessa työnantajakuvassaan tekemänsä lupaukset myös käytännön tasolle työntekijöiden arkeen. Ulkoinen työnantajakuva vastasi suurimmaksi osaksi työntekijöiden näkemyksiä. Kyselyn tuloksissa nähtiin suurimmassa osassa aihealueita yrityksen kannalta positiivisia keskiarvoja sekä vähän hajontaa työntekijöiden vastauksien välillä. Työntekijöiden näkemykset yrityksen työnantajakuvasta olivat siis keskenään melko samankaltaisia. Vaikka suuria poikkeavuuksia tai selkeitä ristiriitoja oli vähän, löytyi toiminnasta kuitenkin myös kehitettävää. Keskeisimmiksi kehittämiskohteiksi tutkimuksessa nousivat yrityksen arvojen, mission ja vision määrittäminen, edelläkävijyyden vahvistaminen, rakenteiden ja toimintatapojen johtamisen kehittäminen sekä johtamisen selkiyttäminen työntekijäymmärryksen avulla.
Tutkimuksen perusteella Yritys X:n kehittämiskohteet ovat linjassa isännöintialalla yleisesti tavattavien työnantajakuvaan liittyvien haasteiden kanssa. Nämä haasteet painottuvat organisaatiokulttuuriin, työn kuormittavuuteen, työn ja tehtävien organisointiin sekä isännöintialan töiden houkuttelevuuden kehittämiseen. The subject of this research was employer image and its practical implementation in a real estate management company. The client company of this research was Company X. The research problem was that after going through a re-branding a few years ago, the company had not been researching its employer image’s accuracy or truthfulness. The company wanted to find out, if it had been successfully bringing its outer employer image into the day-to-day life of its employees.
The research was done as quantitative research. The research material was collected by a web-based questionnaire from Company X’s employees between 1.3-15.3.2023. The target group consisted of 37 employees, which of 97,3 % ended up replying to the questionnaire. Quantitative research method was used, since it was seen important to provide all the possible employees, that would fit the target group, a chance to participate in the study. It was also possible to collect more usable and easily utilizable data with this method. The study did end up also incorporating some aspects of qualitative research method, since the questionnaire included not only proposition-based questions, but also open answer questions.
The results of the research show that Company X has been mostly successful in bringing its outer employer image into the daily lives of the employees. In the results of the study, it was visible, that the average values in many areas of the study were positive from the company’s point of view. The deviations were mostly on low level, which indicates that the employees shared many opinions and views on these employer image related subjects. Even though there were only few notable discrepancies, there were some development proposals to be made based on the results. Those were the need to clarify Company X’s values, vision, and mission, enhance its place as a forerunner in the industry, developing the leadership of company’s structures and operations and clarifying its employee understanding.
Based on the study these developmental suggestions are in line with the real estate management industry’s current, general challenges. These challenges are heavily stressed in subjects of organizational culture, work-load management, organizing work and operations and over all making the real estate management industry seem appealing to employees.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin yrityksen henkilöstölle suunnatulla verkkopohjaisella kyselylomakkeella aikavälillä 1.3-15.3.2023. Kohderyhmänä toimi 37 yrityksen työntekijää, joista 97,3 % vastasi kyselyyn. Määrällinen tutkimusmenetelmä valikoitui käyttöön, sillä kaikille kohde-ryhmään sopiville työntekijöille haluttiin mahdollistaa osallistuminen tutkimuksen toteuttamiseen. Lisäksi määrällisellä menetelmällä saatiin kerättyä yrityksen kannalta hyödyllistä ja helposti hyödynnettävää dataa. Tutkimuksessa oli kuitenkin myös laadullisen tutkimuksen piirteitä, sillä kyselylomakkeella hyödynnettiin väittämien lisäksi avoimia kysymyksiä.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että Yritys X on onnistunut monilla työnantajakuvan osa-alueilla tuomaan ulkoisessa työnantajakuvassaan tekemänsä lupaukset myös käytännön tasolle työntekijöiden arkeen. Ulkoinen työnantajakuva vastasi suurimmaksi osaksi työntekijöiden näkemyksiä. Kyselyn tuloksissa nähtiin suurimmassa osassa aihealueita yrityksen kannalta positiivisia keskiarvoja sekä vähän hajontaa työntekijöiden vastauksien välillä. Työntekijöiden näkemykset yrityksen työnantajakuvasta olivat siis keskenään melko samankaltaisia. Vaikka suuria poikkeavuuksia tai selkeitä ristiriitoja oli vähän, löytyi toiminnasta kuitenkin myös kehitettävää. Keskeisimmiksi kehittämiskohteiksi tutkimuksessa nousivat yrityksen arvojen, mission ja vision määrittäminen, edelläkävijyyden vahvistaminen, rakenteiden ja toimintatapojen johtamisen kehittäminen sekä johtamisen selkiyttäminen työntekijäymmärryksen avulla.
Tutkimuksen perusteella Yritys X:n kehittämiskohteet ovat linjassa isännöintialalla yleisesti tavattavien työnantajakuvaan liittyvien haasteiden kanssa. Nämä haasteet painottuvat organisaatiokulttuuriin, työn kuormittavuuteen, työn ja tehtävien organisointiin sekä isännöintialan töiden houkuttelevuuden kehittämiseen.
The research was done as quantitative research. The research material was collected by a web-based questionnaire from Company X’s employees between 1.3-15.3.2023. The target group consisted of 37 employees, which of 97,3 % ended up replying to the questionnaire. Quantitative research method was used, since it was seen important to provide all the possible employees, that would fit the target group, a chance to participate in the study. It was also possible to collect more usable and easily utilizable data with this method. The study did end up also incorporating some aspects of qualitative research method, since the questionnaire included not only proposition-based questions, but also open answer questions.
The results of the research show that Company X has been mostly successful in bringing its outer employer image into the daily lives of the employees. In the results of the study, it was visible, that the average values in many areas of the study were positive from the company’s point of view. The deviations were mostly on low level, which indicates that the employees shared many opinions and views on these employer image related subjects. Even though there were only few notable discrepancies, there were some development proposals to be made based on the results. Those were the need to clarify Company X’s values, vision, and mission, enhance its place as a forerunner in the industry, developing the leadership of company’s structures and operations and clarifying its employee understanding.
Based on the study these developmental suggestions are in line with the real estate management industry’s current, general challenges. These challenges are heavily stressed in subjects of organizational culture, work-load management, organizing work and operations and over all making the real estate management industry seem appealing to employees.