”Ihminen ihmiselle ja kaikki voi oppia.” – Katsaus inklusiiviseen instrumenttiopetukseen
Blau, Sophia; Huusko, Vilja (2023)
Blau, Sophia
Huusko, Vilja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521422
Tiivistelmä
Musiikkioppilaitosten oppilasaines on viime vuosina moninaistunut merkittävästi. Oppilasaineksen moninaistuminen on luonut musiikkioppilaitoksille sekä instrumenttiopettajille uusia haasteita. Oppilasaines voi koostua esimerkiksi hyvin lahjakkaista ja musikaalisista oppijoista, oppimisvaikeuksia omaavista oppijoista tai kehitysvammaisista oppijoista. Kaikilla näillä oppijatyypeillä on oikeus saada yhtä laadukasta, henkilökohtaisesti yksilöllistettyä opetusta.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa suomalaisten musiikkioppilaitosten inklusiivisen instrumenttiopetuksen tilanteesta sekä tarjota käytännön vinkkejä niin työelämään astuville kuin jo töissä oleville instrumenttiopettajille moninaisten oppijoiden kohtaamiseen sekä opettamiseen. Tutkimuksen pyrkimyksenä on saada selville kokevatko instrumenttiopettajina työskentelevät musiikkialan ammattilaiset pärjäävänsä moninaisten oppijoiden kanssa.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena ja sen aineisto on kerätty verkkokyselyä ja teemahaastatteluja hyödyntäen. Kysely toteutettiin Webropol-kyselynä, joka lähetettiin musiikkioppilaitosten rehtoreille eri puolille Suomea. Rehtorit jakoivat kyselyä oppilaitoksen opettajille, jotka vastasivat kyselyyn. Haastatteluaineiston kokoamiseen osallistuneet tutkimushenkilöt ovat suomalaisia erityispedagogiikkaan erikoistuneita musiikkialan ammattilaisia. Tutkimusaineisto on analysoitu laadullisen aineistoanalyysin menetelmiä käyttäen, teemoitellen ja tyypitellen.
Kyselyaineiston tuloksista ilmeni, että suurin osa vastanneista instrumenttiopettajista kokee osaamisensa riittävän moninaisten oppijoiden kanssa työskentelyyn, mutta toivoisivat kuitenkin erityispedagogiikkaa käsittelevää lisäkoulutusta. Haastatteluaineiston perusteella moninaisuutta tukeva instrumenttiopettaja on avoin ja suvaitseva, hyvät vuorovaikutustaidot omaava persoona, jolla ovat hallussa niin instrumenttididaktiset taidot, yksilöllistämistaidot, sekä opetuksessa motivaation ylläpitäminen ja musisoinnin ilon säilyttäminen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa suomalaisten musiikkioppilaitosten inklusiivisen instrumenttiopetuksen tilanteesta sekä tarjota käytännön vinkkejä niin työelämään astuville kuin jo töissä oleville instrumenttiopettajille moninaisten oppijoiden kohtaamiseen sekä opettamiseen. Tutkimuksen pyrkimyksenä on saada selville kokevatko instrumenttiopettajina työskentelevät musiikkialan ammattilaiset pärjäävänsä moninaisten oppijoiden kanssa.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena ja sen aineisto on kerätty verkkokyselyä ja teemahaastatteluja hyödyntäen. Kysely toteutettiin Webropol-kyselynä, joka lähetettiin musiikkioppilaitosten rehtoreille eri puolille Suomea. Rehtorit jakoivat kyselyä oppilaitoksen opettajille, jotka vastasivat kyselyyn. Haastatteluaineiston kokoamiseen osallistuneet tutkimushenkilöt ovat suomalaisia erityispedagogiikkaan erikoistuneita musiikkialan ammattilaisia. Tutkimusaineisto on analysoitu laadullisen aineistoanalyysin menetelmiä käyttäen, teemoitellen ja tyypitellen.
Kyselyaineiston tuloksista ilmeni, että suurin osa vastanneista instrumenttiopettajista kokee osaamisensa riittävän moninaisten oppijoiden kanssa työskentelyyn, mutta toivoisivat kuitenkin erityispedagogiikkaa käsittelevää lisäkoulutusta. Haastatteluaineiston perusteella moninaisuutta tukeva instrumenttiopettaja on avoin ja suvaitseva, hyvät vuorovaikutustaidot omaava persoona, jolla ovat hallussa niin instrumenttididaktiset taidot, yksilöllistämistaidot, sekä opetuksessa motivaation ylläpitäminen ja musisoinnin ilon säilyttäminen.