Vaikuttajaorganisaation bränditutkimus
Sikkilä, Heidi (2023)
Sikkilä, Heidi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621840
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, minkälaisia mielikuvia yhdistyksen jäsenistöön kuuluvilla henkilöillä on Etelä-Pohjanmaan kauppakamarista. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä brändin rakentamiseen vaikuttajaorganisaatiossa. Perehdytään myös brändin merkitykseen vaikuttajaorganisaatiossa, brändin muodostumiseen, brändi-imagoon ja sisäisen brändityön merkitykseen.
Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli suorittaa bränditutkimus Etelä-Pohjanmaan kauppakamarille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu vaikuttajaorganisaation brändin rakentamisesta, brändin imagosta ja mielikuvista sekä mitä hyötyä brändistä ja työntekijälähettilyydestä on vaikuttajaorganisaatiolle.
Bränditutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä oli strukturoitu kyselylomake, ja kysely toteutettiin sähköisenä Questback-kyselynä. Kyselylomakkeen kysymykset sisälsivät yhdistyksen toimintaan, henkilön asiakaskokemuksiin ja organisaation tunnettavuuteen liittyviä kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 265 pääasiallisesti jäsenorganisaatioiden edustajaa.
Tutkimustulosten mukaan Etelä-Pohjanmaan kauppakamari koetaan helposti lähestyttäväksi ja aktiiviseksi. Saatujen tuloksien perusteella Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin brändiä pidetään asiantuntevana, luotettavana sekä yhteistyöhaluisena. Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin merkittävimmät kohtaamispisteet ovat erilaiset tilaisuudet sekä koulutukset, joissa brändimielikuvaa on helppo vahvistaa. Vastausten perusteella LinkedIn koetaan vastaajien kesken hyväksi viestinnän välineeksi kauppakamarille.
Tutkimus toimi välineenä selvittämään jäsenyritysten henkilökuntaan kuuluvien henkilöiden mielikuvia vaikuttajaorganisaationa toimivasta Etelä-Pohjanmaan kauppakamarista sekä kohtaako yhdistyksen itsensä asettamat brändityön tavoitteet jäsenistön mielikuvaa yhdistyksestä. Tutkimuksen tuloksien avulla voidaan jatkossa kehittää yhdistyksen markkinointia, viestintää ja brändimielikuvaa jäsenistölle sekä potentiaalisille jäsenorganisaatioiden edustajille.
Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli suorittaa bränditutkimus Etelä-Pohjanmaan kauppakamarille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu vaikuttajaorganisaation brändin rakentamisesta, brändin imagosta ja mielikuvista sekä mitä hyötyä brändistä ja työntekijälähettilyydestä on vaikuttajaorganisaatiolle.
Bränditutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä oli strukturoitu kyselylomake, ja kysely toteutettiin sähköisenä Questback-kyselynä. Kyselylomakkeen kysymykset sisälsivät yhdistyksen toimintaan, henkilön asiakaskokemuksiin ja organisaation tunnettavuuteen liittyviä kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 265 pääasiallisesti jäsenorganisaatioiden edustajaa.
Tutkimustulosten mukaan Etelä-Pohjanmaan kauppakamari koetaan helposti lähestyttäväksi ja aktiiviseksi. Saatujen tuloksien perusteella Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin brändiä pidetään asiantuntevana, luotettavana sekä yhteistyöhaluisena. Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin merkittävimmät kohtaamispisteet ovat erilaiset tilaisuudet sekä koulutukset, joissa brändimielikuvaa on helppo vahvistaa. Vastausten perusteella LinkedIn koetaan vastaajien kesken hyväksi viestinnän välineeksi kauppakamarille.
Tutkimus toimi välineenä selvittämään jäsenyritysten henkilökuntaan kuuluvien henkilöiden mielikuvia vaikuttajaorganisaationa toimivasta Etelä-Pohjanmaan kauppakamarista sekä kohtaako yhdistyksen itsensä asettamat brändityön tavoitteet jäsenistön mielikuvaa yhdistyksestä. Tutkimuksen tuloksien avulla voidaan jatkossa kehittää yhdistyksen markkinointia, viestintää ja brändimielikuvaa jäsenistölle sekä potentiaalisille jäsenorganisaatioiden edustajille.