Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työn merkityksellisyyden kokemus, johtaminen ja muotoilu tiimitasolla – Lego® Serious Play® tiimin identiteetin ja yhteisen ymmärryksen rakentajana

Grönholm-Valtonen, Heidi (2023)

 
Avaa tiedosto
Grönholm_Valtonen_Heidi.pdf (8.465Mt)
Lataukset: 


Grönholm-Valtonen, Heidi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621843
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä tarkastellaan työn merkityksellisyyden kokemusta, ilmenemistä ja johtamista tiimitasolla. Tavoitteena on ymmärtää mistä tekijöistä työn merkityksellisyyden kokemus muodostuu ja miten sitä voidaan johtaa tiimitasolla. Kehittämistyön teoreettinen viitekehys keskittyy tutkimaan työn merkityksellisyyttä yksilö-, tiimi- ja organisaatiotasolla. Lisäksi tutkitaan muotoiluajattelun hyödyntämistä tiimin kehittämisessä.

Kehittämistyö toteutettiin asiantuntijatiimin kanssa hyödyntäen muotoiluajattelua ja multimetodista tutkimusta. Muotoiluajatteluprosessi ja dialoginen keskustelu auttoivat tiimiä rakentamaan yhteistä ymmärrystä tiimin nykytilasta, kehittämiskohteista ja työn merkityksellisyyttä edistävistä ja haittaavista tekijöistä. Lego® Serious Play® -menetelmää hyödynnettiin tiimin oman identiteetin ja merkityksellisyyden muotoilussa. Kehittämistyön tuloksena asiantuntijatiimille muodostui tiimikuvaus ja jatkokehityssuunnitelma, jonka avulla pyritään ratkaisemaan työn merkityksellisyyttä haittaavia tekijöitä. Lisäksi kehittämistyön tuloksena syntyi yleinen tiimin työn merkityksellisyyden muotoilumalli. Malli ja prosessi on pyritty kuvaamaan yleisellä tasolla, jotta sitä voidaan hyödyntää myös muissa tiimeissä ja organisaatioissa.

Kehittämistyön tuloksiin ja viitekehykseen peilaten tiimin työn merkityksellisyyden kokemuksen syntymiseen vaikuttaa useita yksilö- tiimi- ja organisaatiotason tekijöitä. Kiteytettynä ne linkittyvät kolmen osatekijän alle: organisaatiotason merkityksellisyys, vuorovaikutuksellinen merkityksellisyys sekä työtehtävien ja itse työn merkityksellisyys. Johtamisen näkökulmasta näihin tekijöihin voidaan vaikuttaa 1) vahvistamalla ja rakentamalla yhteinen jaettu ymmärrys tiimin olemassaolon merkityksestä, 2) vahvistamalla tiimin sosiaalista identiteettiä, 3) määrittämällä yhteiset, selkeät tavoitteet, jotka ovat linjassa organisaation missioon, visioon ja arvoihin, 4) rakentamalla vuorovaikutusta, avointa keskustelua ja luottamusta edistävä ilmapiiri 5) huomioimalla arvostuksen, autonomian ja saavutusten tarpeet sekä 6) tukemalla työssä innostumista ja osallistumista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste