Verkkokaupan käytettävyyden kehittäminen ostoprosessin loppupäässä
Eronen, Juha; Kangaskoski, Joonas (2023)
Eronen, Juha
Kangaskoski, Joonas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621835
Tiivistelmä
Verkossa tapahtuva kaupankäynti kasvaa vuosi vuodelta ja kilpailu kiristyy. Suomalaiset ostavat verkosta enemmän kuin koskaan ennen, mutta jos verkkokaupan käytettävyys ei ole kunnossa niin sieltä ei osteta. Opinnäytetyössä tutkittiin toimeksiantaja X:n rakentamaa verkkokauppaa, jossa oli havaittu merkittävästi ostoskorien hylkäyksiä ja tätä lähdettiin tutkimaan käytettävyysongelmana. Tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle toimiva malli verkkokaupan ostoskori- ja kassasivuista ja näin ollen ennaltaehkäistä ostotapahtuman hylkääminen.
Opinnäytetyö rajattiin koskemaan verkkokaupan ostoprosessin loppupäätä, koska useiden verkkokauppatutkimuksien mukaan suurimmat syyt ostoskorihylkäyksiin tapahtuu ostoprosessin loppupäässä. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena.
Aluksi työssä asetettiin halutut mittarit mittaamaan alkutilannetta vertailujaksoksi, mihin myöhemmän vaiheen parannetun version mittaustuloksia verrattiin. Tutkimuksessa käytettävyyttä tutkittiin heuristisen arvioinnin avulla, joka on yleisin tapa tutkia käytettävyyttä. Heuristisessa arvioinnissa arvioijat analysoivat verkkokaupan ostoprosessin loppupään käytettävyysongelmat ja esittivät suositellut korjaustoimenpiteet näihin kohteisiin. Korjaustoimenpiteiden pohjalta toimeksiantaja teki korjaukset verkkokauppasivustoon. Tässä tapauksessa kaikkia toimenpiteitä ei ehditty tekemään toimeksiantajan toimesta ja nämä jäivät jat-kotoimenpiteiksi tutkimuksen jälkeiseen aikaan.
Tulokset tässä opinnäytetyössä olivat onnistuneita. Käyttäjien luomien ostoskorien määrä kasvoivat, liikenne kassasivulla kasvoi, tehtyjen tilauksien määrät kasvoivat sekä ostoskorien hylkäykset saatiin kääntymään laskuun vertailujaksoon verrattuna.
Toimeksiantaja pystyi suoraan hyödyntämään korjaustoimenpiteiden myötä tämän työn tuloksia tutkimuskohteena olevassa verkkokaupassa sekä ottamaan huomioon esille nostetut käytettävyyden periaatteet myös seuraavissa projekteissaan.
Opinnäytetyö rajattiin koskemaan verkkokaupan ostoprosessin loppupäätä, koska useiden verkkokauppatutkimuksien mukaan suurimmat syyt ostoskorihylkäyksiin tapahtuu ostoprosessin loppupäässä. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena.
Aluksi työssä asetettiin halutut mittarit mittaamaan alkutilannetta vertailujaksoksi, mihin myöhemmän vaiheen parannetun version mittaustuloksia verrattiin. Tutkimuksessa käytettävyyttä tutkittiin heuristisen arvioinnin avulla, joka on yleisin tapa tutkia käytettävyyttä. Heuristisessa arvioinnissa arvioijat analysoivat verkkokaupan ostoprosessin loppupään käytettävyysongelmat ja esittivät suositellut korjaustoimenpiteet näihin kohteisiin. Korjaustoimenpiteiden pohjalta toimeksiantaja teki korjaukset verkkokauppasivustoon. Tässä tapauksessa kaikkia toimenpiteitä ei ehditty tekemään toimeksiantajan toimesta ja nämä jäivät jat-kotoimenpiteiksi tutkimuksen jälkeiseen aikaan.
Tulokset tässä opinnäytetyössä olivat onnistuneita. Käyttäjien luomien ostoskorien määrä kasvoivat, liikenne kassasivulla kasvoi, tehtyjen tilauksien määrät kasvoivat sekä ostoskorien hylkäykset saatiin kääntymään laskuun vertailujaksoon verrattuna.
Toimeksiantaja pystyi suoraan hyödyntämään korjaustoimenpiteiden myötä tämän työn tuloksia tutkimuskohteena olevassa verkkokaupassa sekä ottamaan huomioon esille nostetut käytettävyyden periaatteet myös seuraavissa projekteissaan.