Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Brändi-imagokartoitus: case Tukuwool

Hoppula, Emma (2023)

 
Avaa tiedosto
Hoppula_Emma.pdf (2.657Mt)
Lataukset: 


Hoppula, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621824
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää toimeksiantajan, Tukuwoolin, brändi-imagon tämänhetkinen tila. Tukuwool on jyväskyläläinen villalankabrändi, jonka langat kehrätään sekä värjätään Suomessa. Tutkimuksen avulla pyrittiin keräämään asiakkaiden kokemuksia ja näkemyksiä, jotta voitaisiin vastata kysymyksiin kuten miksi asiakkaat valitsevat toimeksiantajayrityksen ja mikä on suomalaisen villan sekä yrityksen merkitys. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä aineistoa, jota voitaisiin hyödyntää muun muassa asiakasymmärryksen lisäämisessä toimeksiantajan brändi- ja tuotekehitystyössä.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin brändiä ja brändi-imagoa sekä näiden muodostumista, mutta myös asiakasymmärrystä sekä neulomisen suosiota ja suomalaista villalankaa. Opinnäytetyötutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin verkkokyselynä tutkimuksen kohderyhmältä eli Titityyn (Tukuwoolin omistaja) sosiaalisen median seuraajilta ja uutiskirjeen tilaajilta. Kysely toteutettiin sekä suomen- että englanninkielisenä, jotta myös kansainväliset asiakkaat pystyivät osallistua tutkimukseen. Kyselyä jaettiin toimeksiantajan uutiskirjeen sekä sosiaalisen median avulla. Kysely toteutettiin verkkokyselynä 9.–19.2.2023 ja vastauksia saatiin yhteensä 379 kappaletta.

Tutkimustuloksissa mitattiin asiakkaan mielikuvaa brändistä sekä sen tunnettavuutta esimerkiksi tietolähteiden avulla. Myös vastaajan ostotottumuksia, kuten onko hän ostanut toimeksiantajabrändin tuotteita, sekä villalangan valintakriteerejä mitattiin. Työn lopputuloksena saatiin selvitys asiakkaiden näkemyksistä ja kokemuksista toimeksiantajayrityksen imagosta sekä mahdollisia kehitysehdotuksia. Tutkimuksen jälkeen toimeksiantajan brändi- ja tuotekehitystyön valmistuttua voidaan tehdä jatkotutkimus, jossa voitaisiin selvittää, onko muutosta tapahtunut esimerkiksi kehitetyissä kohteissa vai onko asiat pysyneet samalla tasolla. Jatkotutkimuksen pohjalla voitaisiin käyttää nykyistä tutkimusta.
 
The purpose of the thesis was to find out the current state of the brand image of the commissioning company Tukuwool. Tukuwool is a wool yarn brand from Jyväskylä whose yarns are spun and dyed in Finland. The research was used to gather customers' experiences to answer questions such as why customers choose the commissioning company and what is the meaning of Finnish wool and Finnish company. The goal of the research was to collect material that could be used among other things to increase customer understanding in the commissioning company's brand and product development work.

The theoretical part of the thesis is about brand and brand image and their formation but also customer understanding and the popularity of knitting and Finnish wool yarn. The thesis research was carried out as a quantitative study. The data was collected as an online survey from the study's target group i.e. Titityy's (Tukuwool's owner) social media followers and newsletter subscribers. The survey was conducted in both Finnish and English so that international customers were also able to participate in the survey. The survey was spread by using the commissioning company’s newsletter and social media. The survey was carried out as an online survey on 9.–19.02.2023 and a total of 379 responses were received.

The research results measured the customer's image of the brand and its familiarity for example by the help of information sources. The respondent's buying habits such as whether he/she has bought products of the commissioning company’s brand and the selection criteria for woolen yarn were also measured. The result of the work was a report on the customers' experiences of the commissioning company's image as well as possible development proposals. After the study, when the client's brand and product development work is completed a follow-up study can be carried out in which it could be determined whether there has been a change in for example the developed objects or whether things have remained at the same level. Current research could be used as a basis for further research.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste