Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Esihenkilöiden palveleva johtajuus ja työilmapiiri hotellityöntekijöiden kokemana
Vihermäki, Jesse (2023)
Vihermäki, Jesse
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621860
Tiivistelmä
Tulevaisuudessa matkailijamäärien kasvu tulee näkymään yhä enemmän hotellipalveluiden kysynnässä, joten hotellialalle tarvitaan hyvinvoivaa ja osaavaa työvoimaa. Alalla on kuitenkin vallinnut työvoimapula, joka on jatkunut jo ajalta ennen koronapandemiaa. Hotellialan haasteena on kuvattu esimerkiksi puutteellista hyvinvoinnin johtamista, ja johtamisosaamista tulisikin kehittää alalla. Tutkimuksessa tarkasteltiin hotellialan haasteet ja kehittämistarpeet huomioon ottaen palvelevaa johtajuutta sekä työilmapiiriä.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää, millaisia kokemuksia hotellityöntekijöillä on esihenkilöiden palvelevasta johtajuudesta ja työilmapiirin kannalta merkityksellisistä tekijöistä sekä selvittää, millaisena hotellityöntekijät kokevat esihenkilöiden palvelevan johtajuuden merkityksen työilmapiirille.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää ketjuhotelleissa työskentelevää työntekijää. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja aineisto analysoitiin laadullisella teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Täten analyysissä hyödynnettiin Aron (2018) luomaa työilmapiirin kannalta merkityksellisten tekijöiden listausta sekä Spearsin (2021) luomaa palvelevan johtajuuden ominaisuuksien mallia.
Tulosten perusteella hotellityöntekijöillä oli kokemuksia esihenkilöiden palvelevaan johtajuuteen liittyen ennakoinnista, ohjaamisesta, myötätuntoisesta kohtaamisesta, yhtenäisyyden lisäämisestä sekä heidän oman toimijuutensa vahvistamisesta. Hotellityöntekijät pitivät työilmapiirin kannalta merkityksellisinä johtajuutta, viestimisen laatua ja määrää, ihmisten välisiä suhteita, organisaation toimintamalleja, arvoja ja arvostuksia sekä organisaation toimintaympäristön tilannetta. Esihenkilöiden palvelevassa johtajuudessa hotellityöntekijät puolestaan kokivat merkityksellisenä työilmapiirille esihenkilöiden johtamistyylin, yhteisöllisyyden rakentamisen, ymmärryksen työilmapiirin tärkeydestä, työn mielekkyyden lisäämisen sekä esimerkillisyyden.
Tulokset toivat esiin uusia näkökulmia palvelevan johtajuuden merkityksestä työilmapiirille. Tulosten avulla tuotiin esiin myös työilmapiirin kannalta merkityksellisiä tekijöitä, joten tuloksia voidaan hyödyntää hotellialan yrityksissä työilmapiiriä kehitettäessä. Koska opinnäytetyössä tarkasteltiin ainoastaan hotellityöntekijöiden kokemuksia, jatkotutkimusehdotuksena on selvittää ilmiöitä myös esihenkilöiden näkökulmasta. One of the megatrends in the future is the growth of tourism which will also be reflected in the demand for hotel services. Thus, the hotel industry needs healthy and skilled workforce. However, there has been labor shortage in the industry which has continued since before the corona pandemic. Challenge that has been described in the hotel industry is for example insufficient leadership for well-being and leadership skills in general should be developed. Considering the needs and challenges of the hotel industry, the thesis researched servant leadership and work climate.
The research problem of the thesis was to examine what kind of experiences the hotel employees have about supervisors’ servant leadership and significant factors to work climate, as well as to examine how hotel employees perceive the importance of supervisors’ servant leadership to work climate.
The thesis was carried out as a qualitative study. Data was collected by interviewing seven employees working in chain hotels. The interviews were carried out as thematic interviews and the data was analysed using qualitative theory guided content analysis. Therefore, the list of significant factors to work climate by Aro (2018) and the model of qualities of servant leadership by Spears (2021) were utilised during the analysis process.
Based on the results, the hotel employees had experiences of the supervisors’ stewardship, foresight, compassion, efforts to increase unity and strengthen employees’ agency. The hotel employees considered leadership, the quality and quantity of communication, interpersonal relationships, the organisation's operating models, values and appreciations, and the situation of the organization's operating environment to be significant factors to work climate. In servant leadership, the hotel employees considered the supervisors’ leadership style, building community, understanding the importance of work climate, increasing meaningfulness of work and setting an example to be important to work climate.
The results revealed new perspectives on the importance of servant leadership for work climate. The results about significant factors to work climate can be utilised in hotel industry companies when improving and building work climate. Since the thesis examined only the experiences of hotel employees, a further research proposal is to investigate the phenomena from the point of view of supervisors as well.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää, millaisia kokemuksia hotellityöntekijöillä on esihenkilöiden palvelevasta johtajuudesta ja työilmapiirin kannalta merkityksellisistä tekijöistä sekä selvittää, millaisena hotellityöntekijät kokevat esihenkilöiden palvelevan johtajuuden merkityksen työilmapiirille.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää ketjuhotelleissa työskentelevää työntekijää. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja aineisto analysoitiin laadullisella teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Täten analyysissä hyödynnettiin Aron (2018) luomaa työilmapiirin kannalta merkityksellisten tekijöiden listausta sekä Spearsin (2021) luomaa palvelevan johtajuuden ominaisuuksien mallia.
Tulosten perusteella hotellityöntekijöillä oli kokemuksia esihenkilöiden palvelevaan johtajuuteen liittyen ennakoinnista, ohjaamisesta, myötätuntoisesta kohtaamisesta, yhtenäisyyden lisäämisestä sekä heidän oman toimijuutensa vahvistamisesta. Hotellityöntekijät pitivät työilmapiirin kannalta merkityksellisinä johtajuutta, viestimisen laatua ja määrää, ihmisten välisiä suhteita, organisaation toimintamalleja, arvoja ja arvostuksia sekä organisaation toimintaympäristön tilannetta. Esihenkilöiden palvelevassa johtajuudessa hotellityöntekijät puolestaan kokivat merkityksellisenä työilmapiirille esihenkilöiden johtamistyylin, yhteisöllisyyden rakentamisen, ymmärryksen työilmapiirin tärkeydestä, työn mielekkyyden lisäämisen sekä esimerkillisyyden.
Tulokset toivat esiin uusia näkökulmia palvelevan johtajuuden merkityksestä työilmapiirille. Tulosten avulla tuotiin esiin myös työilmapiirin kannalta merkityksellisiä tekijöitä, joten tuloksia voidaan hyödyntää hotellialan yrityksissä työilmapiiriä kehitettäessä. Koska opinnäytetyössä tarkasteltiin ainoastaan hotellityöntekijöiden kokemuksia, jatkotutkimusehdotuksena on selvittää ilmiöitä myös esihenkilöiden näkökulmasta.
The research problem of the thesis was to examine what kind of experiences the hotel employees have about supervisors’ servant leadership and significant factors to work climate, as well as to examine how hotel employees perceive the importance of supervisors’ servant leadership to work climate.
The thesis was carried out as a qualitative study. Data was collected by interviewing seven employees working in chain hotels. The interviews were carried out as thematic interviews and the data was analysed using qualitative theory guided content analysis. Therefore, the list of significant factors to work climate by Aro (2018) and the model of qualities of servant leadership by Spears (2021) were utilised during the analysis process.
Based on the results, the hotel employees had experiences of the supervisors’ stewardship, foresight, compassion, efforts to increase unity and strengthen employees’ agency. The hotel employees considered leadership, the quality and quantity of communication, interpersonal relationships, the organisation's operating models, values and appreciations, and the situation of the organization's operating environment to be significant factors to work climate. In servant leadership, the hotel employees considered the supervisors’ leadership style, building community, understanding the importance of work climate, increasing meaningfulness of work and setting an example to be important to work climate.
The results revealed new perspectives on the importance of servant leadership for work climate. The results about significant factors to work climate can be utilised in hotel industry companies when improving and building work climate. Since the thesis examined only the experiences of hotel employees, a further research proposal is to investigate the phenomena from the point of view of supervisors as well.