Lasten näkemyksiä tulevaisuuden päiväkodista
Tiittanen, Maiju (2023)
Tiittanen, Maiju
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521408
Tiivistelmä
Varhaiskasvatus on osa suomalaista perheiden palvelujärjestelmää. Varhaiskasvatuksessa painotetaan opetuksen ja hoidon kokonaisuutta, jossa painottuu pedagoginen näkökulma ja toimintatavat. Lapset nähdään nykykäsityksen mukaan aktiivisina toimijoina ja lasten osallisuus on noussut yhä vahvemmin osaksi toiminnan suunnittelua. Osallisuuteen voidaan kuvata olevan kaksi lähestymistapaa. Se tarjoaa mahdollisuuden osallistua toiminnan suunnitteluun sekä laajemmassa näkökulmassa on tunne yhteisöön kuulumisesta. Osallisuus toteutuu vuorovaikutuksessa yhteisön jäsenten välillä. Lasten näkökulmien eroaminen aikuisten näkökulmista haastaa kasvattajat pohtimaan omaa työtään ja kehittämään työtapoja vastaamaan tulevaisuuden tarpeita. Lasten mukanaolo palvelun suunnittelussa tarjoaa uutta näkökulmaa tulevaisuuden suunnitteluun ja sen avulla pyritään lisäämään asiakasymmärrystä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia lasten näkemyksiä tulevaisuuden päiväkodista ja sitä, millaisia asioita tulee ottaa huomioon toimintaa suunniteltaessa. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tuloksia hyödynnetään Jyväskylän kaupungin kasvun ja oppimisen palvelujen kehittämisohjelmassa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin ryhmähaastatteluiden avulla. Ryhmähaastattelut toteutettiin osana Tulevaisuuden päiväkoti- työpajoja. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja luokiteltiin siitä nousseisiin teemoihin, jotka muodostivat tulosten pääluokat.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että lapset näkevät tulevaisuuden päiväkodin kokonaisuutena, johon vaikuttavat sosiaaliset suhteet, toiminnallisuuden mahdollisuudet, fyysiset tilat sekä käytössä olevat välineet. Työ osoitti, että varsinkin lasten väliset suhteet koetaan merkityksellisinä. Niissä syntyy myös jännitteitä ja ristiriitoja päiväkodin arjessa. Tämä tulos vahvistaa ajatusta siitä, että tulevaisuudessa on tärkeää kasvattajien pyrkiä tukemaan lasten vertaissuhteita ja kehittämään vuorovaikutustaitoja. Tutkimuksesta voidaan päätellä, että lasten ottaminen mukaan palvelun suunnitteluun on merkityksellistä ja edistää osallisuuden kokemusta. Lasten ajatuksia heidän omasta arjestaan ja toimintaympäristöstään tulee arvostaa ja huomioida palvelua suunniteltaessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia lasten näkemyksiä tulevaisuuden päiväkodista ja sitä, millaisia asioita tulee ottaa huomioon toimintaa suunniteltaessa. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tuloksia hyödynnetään Jyväskylän kaupungin kasvun ja oppimisen palvelujen kehittämisohjelmassa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin ryhmähaastatteluiden avulla. Ryhmähaastattelut toteutettiin osana Tulevaisuuden päiväkoti- työpajoja. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja luokiteltiin siitä nousseisiin teemoihin, jotka muodostivat tulosten pääluokat.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että lapset näkevät tulevaisuuden päiväkodin kokonaisuutena, johon vaikuttavat sosiaaliset suhteet, toiminnallisuuden mahdollisuudet, fyysiset tilat sekä käytössä olevat välineet. Työ osoitti, että varsinkin lasten väliset suhteet koetaan merkityksellisinä. Niissä syntyy myös jännitteitä ja ristiriitoja päiväkodin arjessa. Tämä tulos vahvistaa ajatusta siitä, että tulevaisuudessa on tärkeää kasvattajien pyrkiä tukemaan lasten vertaissuhteita ja kehittämään vuorovaikutustaitoja. Tutkimuksesta voidaan päätellä, että lasten ottaminen mukaan palvelun suunnitteluun on merkityksellistä ja edistää osallisuuden kokemusta. Lasten ajatuksia heidän omasta arjestaan ja toimintaympäristöstään tulee arvostaa ja huomioida palvelua suunniteltaessa.