Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Visuaalinen hahmottaminen käyttöön: pianon alkeissointujen opetus kitaran otetaulukoita hyödyntäen.

Widjeskog, Robin (2023)

Avaa tiedosto
Visuaalinen hahmottaminen käyttöön. Pianon alkeissointujen opetus kitaran otetaulukoita hyödyntäen. (1.285Mt)
Lataukset: 


Widjeskog, Robin
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621850
Tiivistelmä
Kitara ja piano ovat länsimaisessa musiikissa suosittuja harmonian tuottamiseen kykeneviä soittimia. Opinnäytetyössä selvitettiin voiko kitaran CAGED-systeemin kolmisointukuvioita käyttää apuna pianon duuri- ja mollikolmisointujen perusmuotojen opetuksessa. Pedagogisella kentällä tekemieni havaintojen perusteella kitaraa joskus soittaneet pianonsoiton oppilaat eivät ilman musiikin teorian avustusta koe saavansa kitaran otelaudan visuaalisista ominaisuuksista apua pianon koskettimiston opiskeluun. Työssä luodaan siltoja näiden kahden soittimen alkeistason kolmisointujen kaavakuvien visuaalisten ominaisuuksien välille.

Työ toteutettiin laadullisena vertailevana tutkimuksena. Ensin kummankin soittimen sointujen kaavakuvista nostettiin esille teemoja, joita sitten vertailtiin soitinten välillä sointukohtaisesti. Lopuksi arvioitiin yhtäläisyyksien ja eroavaisuuksien soveltuvuutta pianonsoiton opetukseen. Lisäksi esitetään mahdollisuuksia jatkotutkimuksille.

Tutkimuksessa tuotettiin uutta tietoa kyseisten soitinten alkeistason sointujen kaavakuvien visuaalisista ominaisuuksista ja niiden hyödyntämisestä pianonsoiton opetuksessa. Sointujen kaavakuvien visuaalista hahmottamista tarkasteltiin Gestaltin hahmolakien kautta, jotka kuvaavat aivojen tapaa hahmottaa kohteen ja taustan välistä suhdetta.

Tuloksista selvisi, että kummankin soittimen kaavakuvista on hahmotettavissa samankaltaisia teemoja. Näitä olivat esimerkiksi erilaiset kolmiot, viivat, jatkuvat janat sekä värien tai pisteiden sijoittumisen perusteella tehtävät numeraaliset jaot. Koska nämä yhtäläisyydet eivät esiinny soinnuissa järjestelmällisen jaksollisesti, sopivat ne parhaiten muistisäännöiksi ongelmanratkaisua vaativiin tilanteisiin.

Opinnäytetyön tulokset on tarkoitettu ensisijaisesti pianonsoiton opettajille, jotka haluavat kehittää opetusmetodejaan. Tutkimustulokset soveltuvat kuitenkin kaikille, jotka osaavat edes vähän kitaraa ja haluaisivat oppia pianon kolmisoinnut. Niin pedagogille kuin soittajalle on hedelmällistä tutustua hahmolakien kautta soittimensa visuaalisesta ilmeestä kumpuavaan hahmojen ja kuvioiden maailmaan.
 
Guitar and piano are popular instruments capable of producing harmony in western music. In the thesis, it was investigated whether the visual forms of the CAGED system based triads of the guitar can be used as aiding tools in teaching the basic forms of the major and minor triads of the piano. Based on my observations in the pedagogical field, piano students who have some experience on the guitar do not feel that without the help of music theory, they get help from the visual properties of the guitar fingerboard to learn the piano keyboard. The work creates bridges between the visual properties of the beginner level triad diagrams of these two instruments.

The work was carried out as a qualitative comparative study. First, themes were highlighted from the chord diagram images of both instruments, which were then compared between the instruments on respective chords. Finally, the applicability of the similarities and differences to teaching piano was evaluated. In addition, opportunities for further research are presented.

The research produced new information about the visual properties of the beginner level chord diagrams of the instruments in question, and their possibilities in piano teaching. The visual representations of chord diagrams were examined through the Gestalt laws of perceptual organization, which describe the way the brain perceives the relationship between the object and the background.

The results showed that similar themes can be visualized in the chord diagrams of both instruments. These included various triangles, lines, continuous segments, and numerical divisions based on the placement of colors or dots. Since these similarities are not repeating in a systematic matter, they are best suited as memory aids in situations requiring problem solving. The results of this research are intended primarily for piano teachers who want to develop their teaching methods. However, the research results are suitable for anyone who knows even a little guitar and would like to learn triads on the piano. It is fruitful for both teachers and anyone playing an instrument to get to know the world of figures and patterns arising from the visual appearance of their respective instruments through Gestalt laws of perceptual organization.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste