Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nostalgia inspiraation lähteenä pelimusiikkisävellyksissä

Laakso, Joonas (2023)

Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Laakso_Joonas.pdf (860.1Kt)
Lataukset: 


Laakso, Joonas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621854
Tiivistelmä
Pitkän retropeli- ja pelimusiikkiharrastuksen kautta minulla on herännyt mielenkiinto pelisäveltäjien käyttämiin inspiraatioihin ja sävellyskeinoihin. Erityisenä mielenkiinnon kohteena minulla on ollut indie-peleihin säveltäneet henkilöt.

Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa pelisäveltäjien tapoja käyttää nostalgiaa inspiraation lähteenä tai sävellystyökaluna heidän säveltämässään pelimusiikissa, nostalgian käyttöä pelimusiikkisäveltämisessä ja sitä, onko tällaista ylipäätään tapahtunut. Opinnäytetyön sisältämä teoriaosio käsittelee myös pelialan ja pelimusiikin historiaa työlle oleellisesta näkökulmasta videopelien ja pelimusiikin syntymästä aina nykypäivään saakka. Työssä käsitellään myös nostalgian määritelmää ja merkitystä sekä pelimusiikkiin liittyvää nostalgiaa ja sen merkitystä internet-yhteisöissä ja pelikulttuurissa.

Opinnäytetyön sisältämän tutkimuksen aineisto kerättiin laadullisen kyselytutkimuksen avulla toukokuun 2023 aikana käyttäen Webropol-palvelua. Tutkimus toteutettiin Jyväskylän Ammattikorkeakoululle. Kyselyä jaettiin pelisäveltäjien verkkoyhteisöissä Reddit-verkkosivulla ja Discord-palvelimilla. Kyselyä lähetettiin myös suoraan ammattipelisäveltäjille. Kyselyyn vastasi lopulta kuusi henkilöä ja nämä vastaukset käsiteltiin laadullisella sisällönanalyysillä käyttäen teemoittelua.

Pelisäveltäjien antamista vastauksista saatiin selville, että nostalgiaa voidaan käyttää työkaluna tai inspiraation lähteenä pelimusiikin säveltämisessä. Puolet vastanneista kertoi suoraa käyttävänsä nostalgiaa apunaan säveltäessään. Tämän lisäksi vastauksista selvisi myös viisi konkreettista tapaa tai työkalua käyttää nostalgiaa. Näitä keinoja ovat chiptune-tyylin käyttö, tietynlaisen instrumentaation ja leitmotifien käyttö, inspiraation ottaminen tietyn ajan säveltäjien musiikista, inspiraation ottaminen tietyn ajan pelien saundimaailmasta ja tuttuuden tunteen hakeminen sävellyksessä. Nämä tavat ja työkalut taulukoitiin tutkimuksen lopuksi ja niitä täydennettiin vielä konkreettisilla, teoriaosiossa selvinneillä esimerkeillä.

Tutkimuksen avulla selvinneitä keinoja ja tapoja voitaisiin käyttää apuna musiikin säveltämisessä ja sävellyksen opettamisessa sekä sovellettuna myös instrumenttiopetuksessa.
 
I have been interested in the inspirational sources and compositional methods of video game composers for a long time because of my retro gaming and video game music related hobbies. I’m especially interested in composers, who have done work for indie video games.

The goal of my research was to find out if video game music composers have used nostalgia as a compositional tool or as a source of inspiration and to map out some of those methods and sources. The theory basis of this thesis also contains a timeline of history of the video game industry and video game music from the beginning of the industry to the present day. It also has a segment about nostalgia and the meaning of nostalgia from the viewpoint of video game music and internet video game culture.

The material for for the research was collected by using qualitative research methods and a Webropol survey during the may of 2023. The thesis was done for JAMK University of Applied Sciences. The survey was shared in Reddit and Discord communities for video game composers. It was also sent to professional video game composers. Six composers answered the survey and the results were analysed with qualitative analysis methods by using themes.

The results given by video game music composers revealed that nostalgia can be used as a compositional tool or as a source of inspiration. Half of the respondents straight up told that they have already used nostalgia in their work. Additionally, five concrete methods how to use nostalgia was collected in a table and analysed further. These methods are: the usage of chiptune elements, the usage of certain instrumentation or leitmotifs, taking inspiration from the composers from a certain time period, using the sounds from a certain time period of video games and using the feeling of familiarity in the music.

The results from this research could be used as a tool to compose music or in schools to teach music com-position or to teach instruments if applied further.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste