Orderhanterings- och leveransprocessen i ett mindre företag; case om tjänsten Golli
Nordling, Malin (2023)
Nordling, Malin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521682
Tiivistelmä
Tilausten käsittelyprosessit ovat yhä tärkeämpiä kaupan lisääntyessä ja erityisesti verkkokaupassa, joka on lisääntynyt voimakkaasti viime vuosina. Asiakkaat odottavat nopeaa palvelua ja hyviä hintoja. Voidakseen tarjota tämän, yritysten on optimoitava tilausten käsittelyprosessinsa. Tilausten käsittelyprosessia optimoimalla yritykset voivat lyhentää toimitusaikoja ja samalla parantaa kannattavuutta ja asiakastyytyväisyyttä. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin tämän päivän prosesseja tilausten käsittelyssä ja tavaroiden toimituksessa, ja käsiteltiin siihen liittyviä aiheita. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös erilaisia kuljetusetikettejä, toimituksissa tarvittavia asiakirjoja, sekä viivakoodeja ja GTIN-merkintöjä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, miltä tilausten käsittelyprosessi voisi näyttää ja miten järjestelmät voivat auttaa yrityksiä parantamaan tilausten käsittelyprosessiaan. Opinnäytetyö sisältää myös Case-osan Gollin tilaus- ja toimitusjärjestelmästä. Palvelua tutkittiin niin että pystyttiin tunnistamaan alueita, joita voitaisiin kehittää tai parantaa. Case-osa opinnäytetyöstä tehtiin Carpelan Cosmetics Finland AB:lle, joka sijaitsee Koivulahdessa, Mustasaaressa. Yhtiön toimialana on kosmetiikan ja kauneudenhoitotuotteiden maahantuonti ja vähittäismyynti.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena ja työn suorittamisessa käytettiin tutkinta, Golli-palvelun käyttöä, sekä haastattelua palvelun ymmärtämisen syventämiseksi. Lisäksi tehtiin tilaustenhallinnan ja tilaustenhallinnan prosessien teoreettinen selvitys. Opinnäytötyön tulos osoittaa tilaustenhallinnan merkityksen nykypäivinä ja kuinka tilausten hallinta on muuttunut vuosien varrella. Tilausten käsittelyä on alettu automatisoimaan yhä enemmän, ja tämä on yleisesti ottaen vaikuttanut positiivisesti tavaroita myyviin yrityksiin. Pienemmillä yrityksillä on kuitenkin vaikeuksia saavuttaa etenemistä ja pystymään toteuttamaan vastaavia ohjelmia omissa yrityksissään. Opinnäytetyön tulokset osoittavat myös, että Golli-palvelulla on ollut erittäin positiivinen vaikutus Carpelan Cosmetics -yritykseen, mutta joitain parannuskohteita on havaittu.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, miltä tilausten käsittelyprosessi voisi näyttää ja miten järjestelmät voivat auttaa yrityksiä parantamaan tilausten käsittelyprosessiaan. Opinnäytetyö sisältää myös Case-osan Gollin tilaus- ja toimitusjärjestelmästä. Palvelua tutkittiin niin että pystyttiin tunnistamaan alueita, joita voitaisiin kehittää tai parantaa. Case-osa opinnäytetyöstä tehtiin Carpelan Cosmetics Finland AB:lle, joka sijaitsee Koivulahdessa, Mustasaaressa. Yhtiön toimialana on kosmetiikan ja kauneudenhoitotuotteiden maahantuonti ja vähittäismyynti.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena ja työn suorittamisessa käytettiin tutkinta, Golli-palvelun käyttöä, sekä haastattelua palvelun ymmärtämisen syventämiseksi. Lisäksi tehtiin tilaustenhallinnan ja tilaustenhallinnan prosessien teoreettinen selvitys. Opinnäytötyön tulos osoittaa tilaustenhallinnan merkityksen nykypäivinä ja kuinka tilausten hallinta on muuttunut vuosien varrella. Tilausten käsittelyä on alettu automatisoimaan yhä enemmän, ja tämä on yleisesti ottaen vaikuttanut positiivisesti tavaroita myyviin yrityksiin. Pienemmillä yrityksillä on kuitenkin vaikeuksia saavuttaa etenemistä ja pystymään toteuttamaan vastaavia ohjelmia omissa yrityksissään. Opinnäytetyön tulokset osoittavat myös, että Golli-palvelulla on ollut erittäin positiivinen vaikutus Carpelan Cosmetics -yritykseen, mutta joitain parannuskohteita on havaittu.