Osallistava kirjaaminen lastensuojelun työmenetelmänä
Kultanen, Juuso (2023)
Kultanen, Juuso
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521483
Tiivistelmä
Osallisuuden merkitystä osana sosiaali- ja terveysalan asiakastyötä on korostettu viime vuosina merkittävästi. Osallisuudella on todettu olevan paljon hyötyä asiakkaan hyvinvoinnin näkökulmasta katsottuna. Osallistava kirjaaminen on osallisuuden alakäsite. Osallistavaa kirjaamista on tutkittu tähän päivään mennessä verraten vähän. Osallistava kirjaaminen on kokemusten mukaan jonkin verran käytetty työmenetelmä lastensuojelutyössä.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten osallistava kirjaaminen on aikaisempien tutkimustulosten perusteella toteutunut lastensuojelussa ja mitä asioita osallistavaan kirjaamiseen liittyen tulee huomioida. Tavoitteena oli tuottaa kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa aiemmin tutkittua tietoa hyödynnettiin lastensuojelussa tapahtuvan osallistavan kirjaamisen näkökulmasta.
Eri tietokannoista tehdyillä koehauilla lopulliseen hakuun valittiin yhteensä neljä julkaisua. Kaikki julkaisuista olivat suomenkielisiä. Lopullinen haku tehtiin tietokannoista Janet, Julkari, Journal sekä Journal FinJeHew. Keskeisimmät hakusanat olivat osallisuus, lastensuojelu, dokumentointi sekä kirjaaminen. Sisällönanalyysi suoritettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin perusteella. Teoriaohjaavana julkaisuna hyödynnettiin O’Sullivanin esittelemää nelitasoista osallisuuden jaottelua.
Tutkimustuloksista näyttäytyi laadukkaan osallistavan kirjaamisen kannalta monia tärkeitä, huomioitavia asioita, jotka samalla saattoivat olla haasteita. Keskeisimpinä tutkimustuloksina nousivat lasten äänen kuuluminen kirjauksessa, yhdenvertaiset kirjaamiskäytänteet, sekä aikaresurssit. Johtopäätöksinä todettiin, että osal-listavaa kirjaamista voidaan hyödyntää lastensuojelutyössä laadukkaasti, kun sosiaalihuollon ammattilaisella on aiheesta riittävä tieto ja osaaminen. Tulevaisuudessa osallistavan kirjaamiseen liittyviä haasteita voi ilmentyä aikaresurssien sekä aiheesta olemassa olevan tiedon vähyys. Jatkossa aihetta voisi tutkia esimerkiksi toiminnallisen kehittämistyön kautta, jossa lähestymistapa tutkimukseen olisi lasten näkökulmasta.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten osallistava kirjaaminen on aikaisempien tutkimustulosten perusteella toteutunut lastensuojelussa ja mitä asioita osallistavaan kirjaamiseen liittyen tulee huomioida. Tavoitteena oli tuottaa kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa aiemmin tutkittua tietoa hyödynnettiin lastensuojelussa tapahtuvan osallistavan kirjaamisen näkökulmasta.
Eri tietokannoista tehdyillä koehauilla lopulliseen hakuun valittiin yhteensä neljä julkaisua. Kaikki julkaisuista olivat suomenkielisiä. Lopullinen haku tehtiin tietokannoista Janet, Julkari, Journal sekä Journal FinJeHew. Keskeisimmät hakusanat olivat osallisuus, lastensuojelu, dokumentointi sekä kirjaaminen. Sisällönanalyysi suoritettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin perusteella. Teoriaohjaavana julkaisuna hyödynnettiin O’Sullivanin esittelemää nelitasoista osallisuuden jaottelua.
Tutkimustuloksista näyttäytyi laadukkaan osallistavan kirjaamisen kannalta monia tärkeitä, huomioitavia asioita, jotka samalla saattoivat olla haasteita. Keskeisimpinä tutkimustuloksina nousivat lasten äänen kuuluminen kirjauksessa, yhdenvertaiset kirjaamiskäytänteet, sekä aikaresurssit. Johtopäätöksinä todettiin, että osal-listavaa kirjaamista voidaan hyödyntää lastensuojelutyössä laadukkaasti, kun sosiaalihuollon ammattilaisella on aiheesta riittävä tieto ja osaaminen. Tulevaisuudessa osallistavan kirjaamiseen liittyviä haasteita voi ilmentyä aikaresurssien sekä aiheesta olemassa olevan tiedon vähyys. Jatkossa aihetta voisi tutkia esimerkiksi toiminnallisen kehittämistyön kautta, jossa lähestymistapa tutkimukseen olisi lasten näkökulmasta.