Vårdpersonalens upplevelser om kommunikation mellan ledning och personal.
Björses, Julia (2023)
Björses, Julia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621796
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutki hoitohenkilökunnan näkemystä johdon ja henkilökunnan välisestä kommunikaatiosta yhdessä sairaalassa Pohjanmaalla. Tutkimuksen tarkoituksena oli esittää, miten hoitohenkilökunta kokee kommunikaation sujuvan.
Tutkimus on kvantitatiivinen kyselylomaketutkimus, joka käyttää deskriptiivistä suunnitelmaa. Sähköinen kysely lähetettiin hoitohenkilökunnalle huhtikuussa 2023. Kysely koostui 34 väittämästä ja osallistujat pystyivät valitsemaan vastauksensa viidestä eri vastausvaihtoehdosta. Vastaukset kerättiin ja analysoitiin kun vastausaika oli umpeutunut. Tulokset näytettiin sekä prosenttilukuina että taulukkomuodossa, jotta lukija saa tarkan käsityksen osallistujien vastauksista.
Hoitohenkilökunnan näkemykset johdon ja henkilökunnan välisestä kommunikaatiosta jaettiin neljään kategoriaan: vaikuttaminen, hyvinvointi, käsitys hierarkiasta sekä kommunikaation haasteet organisaatiossa. Tulokset osoittavat valtaosan vastanneista olevan tyytymättömiä kaikissa kategorioissa ja he toivoisivat parempia vaikutusmahdollisuuksia organisaation ja oman yksikön toimintaan. Organisaation rakenne aiheutti ongelmia johdon ja hoitohenkilökunnan välisessä kommunikaatiossa. Kommunikaation puutteet aiheuttivat myös negatiivisia kokemuksia henkilökunnan hyvinvoinnissa ja moni koki, että kommunikaation tarve on lisääntynyt hyvinvointialueisiin siirtymisen jälkeen. Tulokset antavat selkeän kuvan tekijöistä, jotka ovat johtaneet negatiiviseen kokemukseen kommunikaation toimivuudesta, ja seikoista mihin hoitohenkilökunta toivoo parannusta.
Lisätutkimuksille on tarvetta, jotta voidaan saada selkeä kokonaiskuva organisaatiokulttuurista ja - kommunikaatiosta kaikkien osapuolten kannalta.
Tutkimus on kvantitatiivinen kyselylomaketutkimus, joka käyttää deskriptiivistä suunnitelmaa. Sähköinen kysely lähetettiin hoitohenkilökunnalle huhtikuussa 2023. Kysely koostui 34 väittämästä ja osallistujat pystyivät valitsemaan vastauksensa viidestä eri vastausvaihtoehdosta. Vastaukset kerättiin ja analysoitiin kun vastausaika oli umpeutunut. Tulokset näytettiin sekä prosenttilukuina että taulukkomuodossa, jotta lukija saa tarkan käsityksen osallistujien vastauksista.
Hoitohenkilökunnan näkemykset johdon ja henkilökunnan välisestä kommunikaatiosta jaettiin neljään kategoriaan: vaikuttaminen, hyvinvointi, käsitys hierarkiasta sekä kommunikaation haasteet organisaatiossa. Tulokset osoittavat valtaosan vastanneista olevan tyytymättömiä kaikissa kategorioissa ja he toivoisivat parempia vaikutusmahdollisuuksia organisaation ja oman yksikön toimintaan. Organisaation rakenne aiheutti ongelmia johdon ja hoitohenkilökunnan välisessä kommunikaatiossa. Kommunikaation puutteet aiheuttivat myös negatiivisia kokemuksia henkilökunnan hyvinvoinnissa ja moni koki, että kommunikaation tarve on lisääntynyt hyvinvointialueisiin siirtymisen jälkeen. Tulokset antavat selkeän kuvan tekijöistä, jotka ovat johtaneet negatiiviseen kokemukseen kommunikaation toimivuudesta, ja seikoista mihin hoitohenkilökunta toivoo parannusta.
Lisätutkimuksille on tarvetta, jotta voidaan saada selkeä kokonaiskuva organisaatiokulttuurista ja - kommunikaatiosta kaikkien osapuolten kannalta.