Influencermarknadsföringens påverkan på köpbeteendet: en studie i hur unga vuxna påverkas av influencermarknadsföring
Lövgren, Jenna (2023)
Lövgren, Jenna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621923
Tiivistelmä
Digitalisaatio, digitaalisten kanavien ja sosiaalisen median käytön lisääntyminen on johtanut uuden markkinointimenetelmän, vaikuttajamarkkinoinnin, syntymiseen. Vaikuttajilla on vakaa seuraajamäärä, ja siksi heitä pidetään vaikutusvaltaisina henkilöinä, joilla on kyky vaikuttaa kuluttajan käsityksiin ja mielipiteisiin. Yhä useammat yritykset ovat alkaneet käyttää vaikuttajia markkinointitarkoituksiin tavoittaakseen uusia kohderyhmiä, ja lisätäkseen näkyvyyttä ja tuotemerkkitietoisuutta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selittää vaikuttajamarkkinoinnin käsitettä ja selvittää, miten tämän tyyppinen markkinointi vaikuttaa nuorten aikuisten ostokäyttäytymiseen. Työn tarkoituksena oli myös selvittää, mikä vaikutus vaikuttajamarkkinoinnilla on kuluttajamarkkinoihin verrattuna digitaaliseen ja perinteiseen markkinointiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mikä vaikutus vaikuttajilla ja vaikuttajamarkkinoinnilla on nykypäivän nuorten aikuisten ostokäyttäytymiseen. Tavoitteena oli myös saada vastaus siihen, onko kuluttajan tapa havaita ja vastaanottaa vaikuttajamarkkinointia erilainen verrattuna digitaaliseen ja perinteiseen markkinointiin.
Tutkimustulokset osoittavat, että suurin osa nuorista aikuisista seuraa yhtä tai useampaa vaikuttajaa. Suurin osa suhtautuu vaikuttajamarkkinointiin sekä vaikuttajien suosituksiin neutraalisti. Osoittautuu, että monet ovat ostaneet tuotteita tai palveluita vaikuttajan suosituksesta ja yli puolet on käyttänyt alennuskoodeja tai muita tarjouksia. Eri markkinointimenetelmien vertailussa ilmenee myös se, että vaikuttajamarkkinointia pidetään vähiten uskottavana. Digimarkkinoinnilla on nykyään suurin vaikutus nuoriin aikuisiin, toiseksi suurin vaikutus on vaikuttajamarkkinoinnilla ja vähiten perinteisellä markkinoinnilla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selittää vaikuttajamarkkinoinnin käsitettä ja selvittää, miten tämän tyyppinen markkinointi vaikuttaa nuorten aikuisten ostokäyttäytymiseen. Työn tarkoituksena oli myös selvittää, mikä vaikutus vaikuttajamarkkinoinnilla on kuluttajamarkkinoihin verrattuna digitaaliseen ja perinteiseen markkinointiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mikä vaikutus vaikuttajilla ja vaikuttajamarkkinoinnilla on nykypäivän nuorten aikuisten ostokäyttäytymiseen. Tavoitteena oli myös saada vastaus siihen, onko kuluttajan tapa havaita ja vastaanottaa vaikuttajamarkkinointia erilainen verrattuna digitaaliseen ja perinteiseen markkinointiin.
Tutkimustulokset osoittavat, että suurin osa nuorista aikuisista seuraa yhtä tai useampaa vaikuttajaa. Suurin osa suhtautuu vaikuttajamarkkinointiin sekä vaikuttajien suosituksiin neutraalisti. Osoittautuu, että monet ovat ostaneet tuotteita tai palveluita vaikuttajan suosituksesta ja yli puolet on käyttänyt alennuskoodeja tai muita tarjouksia. Eri markkinointimenetelmien vertailussa ilmenee myös se, että vaikuttajamarkkinointia pidetään vähiten uskottavana. Digimarkkinoinnilla on nykyään suurin vaikutus nuoriin aikuisiin, toiseksi suurin vaikutus on vaikuttajamarkkinoinnilla ja vähiten perinteisellä markkinoinnilla.