Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Impact of social media on investing in stocks

Ylinen, Tuuli (2023)

Avaa tiedosto
Ylinen_Tuuli.pdf (873.9Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Ylinen, Tuuli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060320967
Tiivistelmä
Sosiaalisen median vaikutus nykypäivänä on suuri, ja sen vaikutukset näkyvät myös osakesijoittamisessa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää vastauksia siihen, miten sosiaalinen media vaikuttaa osakesijoittamiseen. Kohderyhmänä opinnäytetyössä olivat erityisesti 16–35 -vuotiaat nuoret sijoittajat. Kaksi tutkimuskysymystä muodostettiin työtä varten. Ensimmäinen tutkimuskysymys oli ’’Miten sosiaalinen media vaikuttaa osakesijoittamiseen?’’, ja toinen tutkimuskysymys oli ’’Miten nuorten sijoittamispäätöksiin voidaan vaikuttaa?’’.

Tutkimuksen kohteena olivat tällä hetkellä eniten käytetyt alustat: Facebook, TikTok, Instagram, Twitter ja YouTube. Nuoria ohjataan eri tavoin, ja sosiaalisessa mediassa vaikuttajilla on iso rooli. Osakesijoittamisesta jaetaan jatkuvasti uutta tietoa eri sosiaalisen median alustoilla, ja sijoittamisesta on tullut helpompaa sosiaalisen median kehittyessä. Erilaisia sijoittamiseen keskittyviä alustoja on kehitetty, kuten esimerkiksi Nordnet. Tutkimus tehtiin korrelaatiotutkimuksena. Lisäksi suoritettiin kysely, joka mahdollisti suuremman määrän vastauksia. Syvempään perehtymiseen aiheeseen käytettiin tieteellistä kirjallisuutta. Tutkimuksessa noudatettiin Lapin Ammattikorkeakoulun eettisiä ohjeita ja analysointi suoritettiin huolellisesti vertaamalla vastauksia Webropolin ja Excelin avulla.

Tuloksissa kävi ilmi, että sosiaalisen median vaikutus osakesijoittamiseen on melko suuri, mutta ihmiset ovat edelleen erittäin tarkkoja sosiaalisessa mediassa törmätyn sisällön suhteen. Lähes jokainen vastaaja on törmännyt sijoittamiseen liittyvään sisältöön tai tietoon sosiaalisessa mediassa ja suurin osa vastaajista kokee, että tieto on vaikuttanut heihin niin, että vastaaja on joko harkinnut sijoittamista tai sijoittanut tiettyyn kohteeseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste