Käyrätorvensoiton alkeisopetuksen elementtejä : ilmankäytöstä ja sävelkorkeuksien hahmottamisesta 5–11 -vuotiailla oppilailla
Ranta-Nilkku, Iida (2023)
Ranta-Nilkku, Iida
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521581
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä erilaisia lähestymistapoja käyrätorvensoiton alkeisopetukseen ja ymmärtää entistä syvemmin ja yksityiskohtaisemmin käyrätorvensoiton keskeiset vaatimukset. Tavoitteena oli löytää mahdollisimman hyviä erilaisia ratkaisuja ilmankäytön ja oikeisiin sävelkorkeuksiin osumisen haasteisiin.
Tutkimusmenetelmänä toimi pedagoginen projekti 11-vuotiaan käyrätorvensoiton alkeisoppilaan kanssa vuoden ajan. Tähän sisältyivät soittotuntien ja oppilaan kehityksen seuraamisen lisäksi käyrätorvi- ja alkeispedagogiikkamateriaalien tutkiminen sekä Suomessa toimivien käyrätorvipedagogien haastatteleminen.
Projektin tulosten mukaan käyrätorvensoiton alkeispedagogiikassa toimivimpia menetelmiä ovat leikit ja mielikuvat, joiden kautta lapsen kehotietoisuus, hienomotoriset toiminnot sekä lihasvoima kehittyvät. Tärkeää eivät ole tietyt harjoitteet, vaan niiden laaja kirjo, josta jokaiselle erilaiselle oppijalle löytyy sopivia ratkaisuja.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää käyrätorvipedagogin työssä. Lisäksi informaatio voi olla hyödyllistä kenelle tahansa käyrätorvea soittavalle tai siitä kiinnostuneelle, esimerkiksi pienten käyrätorvensoittoa harrastavien lasten huoltajille. Siitä voivat hyötyä myös muut vaski- ja puhallinsoittajat sekä -pedagogit.
Tutkimusmenetelmänä toimi pedagoginen projekti 11-vuotiaan käyrätorvensoiton alkeisoppilaan kanssa vuoden ajan. Tähän sisältyivät soittotuntien ja oppilaan kehityksen seuraamisen lisäksi käyrätorvi- ja alkeispedagogiikkamateriaalien tutkiminen sekä Suomessa toimivien käyrätorvipedagogien haastatteleminen.
Projektin tulosten mukaan käyrätorvensoiton alkeispedagogiikassa toimivimpia menetelmiä ovat leikit ja mielikuvat, joiden kautta lapsen kehotietoisuus, hienomotoriset toiminnot sekä lihasvoima kehittyvät. Tärkeää eivät ole tietyt harjoitteet, vaan niiden laaja kirjo, josta jokaiselle erilaiselle oppijalle löytyy sopivia ratkaisuja.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää käyrätorvipedagogin työssä. Lisäksi informaatio voi olla hyödyllistä kenelle tahansa käyrätorvea soittavalle tai siitä kiinnostuneelle, esimerkiksi pienten käyrätorvensoittoa harrastavien lasten huoltajille. Siitä voivat hyötyä myös muut vaski- ja puhallinsoittajat sekä -pedagogit.
