Esteettömät matkailupalvelut Kangasalla: tarkastelu rakennetun ympäristön esteettömyydestä matkailukohteissa
Koskinen, Johanna (2023)
Koskinen, Johanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622257
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka Kangasalan kaupungin matkailupalveluja tarjoavien yritysten rakennetun ympäristön esteettömyys on toteutunut liikuntarajoitteisen kotimaan matkailijan näkökulmasta. Päätutkimuskysymys oli: onko kangasalaisissa matkailupalveluja tarjoavissa yrityksissä toteutettu rakennetun ympäristön esteettömyyttä liikuntarajoitteisen kotimaan matkailijan näkökulmasta. Tutkimusaineistona oli yritysten rakennetun ympäristön esteettömyyden ratkaisut etukäteen päätettyjen havainnointikohteiden osalta. Näitä havainnointikohteita olivat: esteetön wc-tila, asiakas-, vastaanotto- tai myyntitiski, sisääntulo, liikkuminen tilassa ja opasteet.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin havainnointimenetelmää käyttäen. Ensimmäisessä vaiheessa valittiin tutkimukseen tarvittavat seitsemän yritystä yhdessä tutkimuksen tilaajan Visit Kangasalan kanssa, joka on osa Kangasalan kaupungin omistamaa elinkeino- ja matkailuyhtiö Business Kangasala Oy:tä. Tarkasteltavat kohteet valittiin siten, että ne edustavat monipuolisesti erilaisia matkailijoille tarjoavia palveluja joko suoraan tai välillisesti. Valituille yrityksille lähetettiin sähköposti, jotta he voivat myös kertoa esteettömyysratkaisujaan. Seuraavaksi valittiin tarkasteltavat havainnointikohteet hyödyntäen valmiita kartoituslomakkeita. Tutkimukseen tarvittava tieto kerättiin tekemällä yrityksiin käyntejä ja havainnoimalla liiketilaa liikuntarajoitteisen matkailijan näkökulmasta. Kerättyjen tietojen perusteella tehtiin analyysi, josta tehtiin johtopäätökset muun muassa tarvittavien parannusten tekemiseksi. Johtopäätöksissä huomioitiin analysoinnin perusteella, miten matkailijoille palveluja tarjoavat yritykset voivat kehittää esteettömyyttään ja samalla tavoittaa uusia asiakasryhmiä.
Tutkimuksessa selvisi, että rakennetun ympäristön esteettömyyttä on huomioitu pääsääntöisesti hyvin, mutta että hyvinkin pienillä muutoksilla tilanne olisi vielä parannettavissa. Yritysten verkkosivuilla tulisi olla selkeästi tietoa esteettömyydestä tai sen puuttumisesta, jotta esteettömyyttä tarvitseva voisi arvioida vierailukohteen sopivuuden itselleen. Kangasalan matkailuun liittyvillä yrityksillä on potentiaalia kasvattaa asiakaskuntaansa myös esteettömyyttä tarvitsevien asiakasryhmien saavuttamiseksi.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin havainnointimenetelmää käyttäen. Ensimmäisessä vaiheessa valittiin tutkimukseen tarvittavat seitsemän yritystä yhdessä tutkimuksen tilaajan Visit Kangasalan kanssa, joka on osa Kangasalan kaupungin omistamaa elinkeino- ja matkailuyhtiö Business Kangasala Oy:tä. Tarkasteltavat kohteet valittiin siten, että ne edustavat monipuolisesti erilaisia matkailijoille tarjoavia palveluja joko suoraan tai välillisesti. Valituille yrityksille lähetettiin sähköposti, jotta he voivat myös kertoa esteettömyysratkaisujaan. Seuraavaksi valittiin tarkasteltavat havainnointikohteet hyödyntäen valmiita kartoituslomakkeita. Tutkimukseen tarvittava tieto kerättiin tekemällä yrityksiin käyntejä ja havainnoimalla liiketilaa liikuntarajoitteisen matkailijan näkökulmasta. Kerättyjen tietojen perusteella tehtiin analyysi, josta tehtiin johtopäätökset muun muassa tarvittavien parannusten tekemiseksi. Johtopäätöksissä huomioitiin analysoinnin perusteella, miten matkailijoille palveluja tarjoavat yritykset voivat kehittää esteettömyyttään ja samalla tavoittaa uusia asiakasryhmiä.
Tutkimuksessa selvisi, että rakennetun ympäristön esteettömyyttä on huomioitu pääsääntöisesti hyvin, mutta että hyvinkin pienillä muutoksilla tilanne olisi vielä parannettavissa. Yritysten verkkosivuilla tulisi olla selkeästi tietoa esteettömyydestä tai sen puuttumisesta, jotta esteettömyyttä tarvitseva voisi arvioida vierailukohteen sopivuuden itselleen. Kangasalan matkailuun liittyvillä yrityksillä on potentiaalia kasvattaa asiakaskuntaansa myös esteettömyyttä tarvitsevien asiakasryhmien saavuttamiseksi.