Lisämyyntiä vai lisätyötä? Ruokalähettipalvelu-yhteistyön vaikutukset ravintolan liiketoimintaan
Saikkonen, Anni (2023)
Saikkonen, Anni
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622115
Tiivistelmä
Digitaalisen murroksen sekä alustatalouden avulla kehittyneet ruokalähettipalvelu-yritykset ovat tulleet nopeasti osaksi ravintoloiden liiketoimintaympäristöä. Asiakkaat ovat omaksuneet alustapohjaisten ruokalähettipalvelujen käytön yhtenä osana verkko- ostamista. Alustapohjaiset ruokalähettipalvelut aiheuttavat disruption toimialalla, joka vaikuttaa ravintoloiden liiketoimintaan monin eri tavoin.
Yhteistyö ruokalähettiyrityksen kanssa tarjoaa ravintolalle tehokkaan myyntikanavan, jolla voi tavoittaa paljon uusia potentiaalisia asiakkaita sekä tehdä lisämyyntiä. Yhteistyöhön liittyy myös haasteita ja riskejä. Palveluketjun pirstaloituminen ja alustan kautta tapahtuva digitaalinen prosessin johtaminen asettavat haasteita ravintolan liiketoimintaan monin eri tavoin.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia ravintoloilla on yhteistyöstä ruokalähettifirmojen kanssa ja kerätä tietoa ravintoloiden kokemista liiketoiminnan hyödyistä, mahdollisista ongelmista ja ristiriidoista, joita yhteistyöstä on seurannut. Tutkimuksen tavoitteena oli saada parempi ymmärrys siitä, millaisena ravintolat kokevat yhteistyön ruokalähettifirmojen kanssa suhteessa liiketoimintaan ja millaisena he näkevät yhteistyön tulevaisuuden.
Käsiteltävää ilmiötä lähestyttiin laadullisen tutkimuksen keinoin.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastattelun teemat valikoituivat tutkimuksen tietoperustassa käsiteltävistä aiheista. Haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluilla viidelle ravintolayrittäjälle, joiden ravintolat tekevät yhteistyötä ruokalähettipalvelu Woltin tai Foodoran kanssa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suurimmat haasteet yhteistyössä liittyvät pirstaloituneeseen palveluketjuun ja siitä koituneisiin viivästyksiin palveluketjussa. Lisäksi haasteet palveluketjussa vaikuttavat negatiivisesti myös asiakaskokemukseen ja palvelun laatuun.
Ravintoloiden näkökulmasta, ruokalähettipalveluiden tuoma taloudellinen hyöty koetaan ravintoloiden liian pieneksi, vaikka palvelun kautta saadaankin lisämyyntiä. Ruokalähettipalvelusta saatuja hyötyjä ovat muun muassa myyntikanavan tuoma saavutettavuus ja uusien asiakkaiden tavoittaminen sekä mahdollisuus tarjota kulutonta lisäpalvelua olemassa oleville asiakkaille.
Yhteistyö ruokalähettiyrityksen kanssa tarjoaa ravintolalle tehokkaan myyntikanavan, jolla voi tavoittaa paljon uusia potentiaalisia asiakkaita sekä tehdä lisämyyntiä. Yhteistyöhön liittyy myös haasteita ja riskejä. Palveluketjun pirstaloituminen ja alustan kautta tapahtuva digitaalinen prosessin johtaminen asettavat haasteita ravintolan liiketoimintaan monin eri tavoin.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia ravintoloilla on yhteistyöstä ruokalähettifirmojen kanssa ja kerätä tietoa ravintoloiden kokemista liiketoiminnan hyödyistä, mahdollisista ongelmista ja ristiriidoista, joita yhteistyöstä on seurannut. Tutkimuksen tavoitteena oli saada parempi ymmärrys siitä, millaisena ravintolat kokevat yhteistyön ruokalähettifirmojen kanssa suhteessa liiketoimintaan ja millaisena he näkevät yhteistyön tulevaisuuden.
Käsiteltävää ilmiötä lähestyttiin laadullisen tutkimuksen keinoin.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastattelun teemat valikoituivat tutkimuksen tietoperustassa käsiteltävistä aiheista. Haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluilla viidelle ravintolayrittäjälle, joiden ravintolat tekevät yhteistyötä ruokalähettipalvelu Woltin tai Foodoran kanssa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suurimmat haasteet yhteistyössä liittyvät pirstaloituneeseen palveluketjuun ja siitä koituneisiin viivästyksiin palveluketjussa. Lisäksi haasteet palveluketjussa vaikuttavat negatiivisesti myös asiakaskokemukseen ja palvelun laatuun.
Ravintoloiden näkökulmasta, ruokalähettipalveluiden tuoma taloudellinen hyöty koetaan ravintoloiden liian pieneksi, vaikka palvelun kautta saadaankin lisämyyntiä. Ruokalähettipalvelusta saatuja hyötyjä ovat muun muassa myyntikanavan tuoma saavutettavuus ja uusien asiakkaiden tavoittaminen sekä mahdollisuus tarjota kulutonta lisäpalvelua olemassa oleville asiakkaille.