Videopelitrendien äkilliset nousut
Linna, Jan-Jonatan; Halonen, Ervo (2023)
Linna, Jan-Jonatan
Halonen, Ervo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622093
Tiivistelmä
Nykypäivänä videopelit ovat erittäin näkyvä osa massamediassa ja on suurimpia viihdeteollisuuden aloista. Tutkimme tiettyjen videopelitrendien nousua ja mahdollisia syitä mikä on saanut juuri nämä pelit suureksi puheenaiheeksi, niin harrastelijoiden kuin myös satunnaisesti pelaavien ympärillä.
Tutkimuksen tavoitteena on löytää yhtenäisyyksiä trendanneista peleistä, sekä pelaajista. Tutkimus rajoitettiin viimeisen 10 vuoden ajalle koska tällä aikavälillä videopelitrendit ovat syntyneet eri tavoilla, verrattuna muuhun aikaväliin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä verkkokyselyä, kysely jaettiin ensisijaisesti peliyhteisöjen keskustelusovelluspalvelimilla, jotta kohderyhmä olisi oikea.
Tutkimuksessa käydään ensin läpi pelialan historiaa, trendien määritelmää ja sen tarvetta yhteiskunnassa. Toisessa osassa perehdytään sosiaalisten medioiden vaikutusta pelitrendeihin, sekä käydään läpi lähiaikoina suurimpia videopelitrendejä ja tiivistelmää minkälaisista pelistä on kyse. Lopussa tarkastellaan tutkimustuloksia.
Tutkimuksen tavoitteena on löytää yhtenäisyyksiä trendanneista peleistä, sekä pelaajista. Tutkimus rajoitettiin viimeisen 10 vuoden ajalle koska tällä aikavälillä videopelitrendit ovat syntyneet eri tavoilla, verrattuna muuhun aikaväliin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä verkkokyselyä, kysely jaettiin ensisijaisesti peliyhteisöjen keskustelusovelluspalvelimilla, jotta kohderyhmä olisi oikea.
Tutkimuksessa käydään ensin läpi pelialan historiaa, trendien määritelmää ja sen tarvetta yhteiskunnassa. Toisessa osassa perehdytään sosiaalisten medioiden vaikutusta pelitrendeihin, sekä käydään läpi lähiaikoina suurimpia videopelitrendejä ja tiivistelmää minkälaisista pelistä on kyse. Lopussa tarkastellaan tutkimustuloksia.