Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kaveritaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa : Kaveritaitoprojekti Kokkolan varhaiskasvatusyksikköön

Isosaari, Tiia; Yli-Korpela, Emma (2023)

 
Avaa tiedosto
Isosaari_Yli-Korpela.pdf (5.451Mt)
Lataukset: 


Isosaari, Tiia
Yli-Korpela, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622294
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tilaajana toimi Kokkolan kaupungin varhaiskasvatuspalvelut. Opinnäytetyön aiheena oli kaveritaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kohderyhmän lasten kaveritaitoja sekä varhaiskasvattajien keinoja tukea kaveritaitojen kehittymistä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa interventioita varhaiskasvatukseen, koota materiaalia kohdepäiväkodin varhaiskasvattajille kaveritaitojen tukemisesta, lisätä omaa osaamista aiheesta ja löytää työkaluja aiheen käsittelyyn varhaiskasvatustyössä.

Opinnäytetyön neljä interventiota toteutettiin erääseen Kokkolassa sijaitsevaan päiväkotiin huhtikuussa 2023. Interventiot järjestettiin varhaiskasvatusryhmästä valitulle pienryhmälle. Ryhmässä oli 5–8 lasta, joiden kanssa harjoiteltiin kaveritaitoja leikin, draaman, askartelun ja yhdessä pohtimisen avulla. Jokaisen intervention jälkeen lapsilta kerättiin palautetta. Lasten osallisuus huomioitiin kysymällä lapsilta toiveita siitä, mitä interventioissa tehtäisiin.

Lasten osallistuminen interventioihin oli vapaaehtoista, ja lasten huoltajilta oli kerätty kirjalliset suostumukset lapsen osallistumisesta ja tuotosten anonyymistä dokumentoinnista. Yksi varhaiskasvattajista oli seuraamassa interventiota jokaisella kerralla. Interventioiden jälkeen käytiin palautekeskustelu.

Interventioiden lisäksi suunnittelimme ja toteutimme kohdepäiväkodin varhaiskasvattajille materiaalipaketin kaveritaitojen tukemisesta. Myöhemmin materiaalipaketista pyydettiin palautetta varhaiskasvattajilta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste