Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

ABCDE-menetelmän käyttö potilaan kliinisessä tutkimisessa: kuvaileva kirjallisuuskatsaus

Hänninen, Joni; Timonen, Anna (2023)

 
Avaa tiedosto
hanninen_timonen.pdf (634.3Kt)
Lataukset: 


Hänninen, Joni
Timonen, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622228
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kattavasti ABCDE-menetelmän käyttöä potilaiden
kliinisessä tutkimisessa. ABCDE-menetelmä, joka tulee sanoista Airway,
Breathing, Circulation, Disability ja Exposure, on systemaattinen tapa tunnistaa ja hallita kriittisesti sairaita potilaita. Laajasta käytöstä huolimatta menetelmän tehokkuus eri toimintaympäristöissä ja potilasryhmissä ei ole selvä.
ABCDE-menetelmän on osoitettu olevan tehokas kriittisesti sairaiden potilaiden tunnistamisessa, mutta sen toteutustapa vaihtelee suuresti eri terveydenhuollon tarjoajien ja ympäristöjen välillä. Siksi on tärkeää tutkia olemassa olevaa kirjallisuutta ABCDE-menetelmän käytöstä, jotta voidaan tunnistaa parhaat käytännöt sen toteuttamiseksi muun muassa eri potilasryhmillä ja ohjata tulevaa tutkimusta aiheen ympärillä.

Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmällä,
jonka aineisto koostui 11 tutkimuksesta vuosilta 2013–2023. Tutkimusaineisto
analysoitiin sisällön analysointimenetelmällä.

Opinnäytetyössä tarkasteltiin sitä, miten ABCDE-menetelmää on otettu käyttöön terveydenhuollossa sekä miten ABCDE-menetelmää opetetaan sairaanhoitajakoulutuksessa. Tulosten mukaan ABCDE-menetelmällä pystytään tehokkaasti tunnistamaan potilaiden kriittiset tilanteet, parantamaan diagnostista
tarkkuutta ja hoitopäätöksiä sekä tehostamaan potilastyytyväisyyttä muihin tutkimusmenetelmiin verrattuna. Tutkimustulokset korostavat tarvetta opettaa
ABCDE-menetelmää tehokkaasti. Tämä tapahtuu yhdistäen eri opetustapoja
kuten videota ja simulointia, jotta voidaan varmistaa, että sairaanhoitajaopiskelijoilla on tarvittavat taidot käyttää sitä kliinisessä harjoittelussaan ja työelä-
mässään. Opinnäytetyössä annetaan myös suosituksia tulevaa tutkimusta
varten, kuten tarvetta arvioida ABCDE-menetelmän tehoa erilaisissa kliinisissä
olosuhteissa ja eri potilasryhmissä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste