Tunnetyöskentelyn menetelmäkansio perhekuntoutuksen ohjaajille
Myllyniemi, Sanni (2023)
Myllyniemi, Sanni
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622226
Tiivistelmä
Tunnetaidot ovat keskeinen taito toimivissa ihmissuhteissa, joten niitä on tärkeä harjoitella lapsesta lähtien. Tunnetaidot ovat moniulotteinen ja laaja käsite. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin pääosin neljään osa-alueeseen: tunteiden tunnistaminen, tunteiden nimeäminen, tunteiden ilmaisu ja tunteiden säätely, joiden pohjalta tunnetaitoja käsitellään läpi opinnäytetyön.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa menetelmäkansio lasten ja nuorten kanssa tehtävään tunnetaitotyöskentelyyn perhekuntoutuksen ohjaajille. Lisäksi tämän avulla lasten ja nuorten oli tarkoitus saada työkaluja tunnetaitoihin perhekuntoutuksen aikana. Tavoitteena oli luoda konkreettinen tuotos opinnäytetyön raportin lisäksi. Tunnetaitojen menetelmäkansion tavoitteena oli luoda uusi, toimiva työväline perhekuntoutuksen ohjaajille. Tavoitteena oli yhdistää teoreettinen tieto konkreettiseksi tuotokseksi.
Teoriaosuuden jälkeen toteutettiin kysely Kaarinan perhekuntoutuksen ohjaajille. Kyselyssä tiedusteltiin tarpeita, ideoita sekä toivomuksia menetelmäkansiota varten. Näiden pohjalta koottiin 20 harjoitusta sisältävä menetelmäkansio, jossa oli paljon monipuolisia harjoitteita ohjaajille. Menetelmäkansio sisältää neljä osa-aluetta: Tunnistetaan ja pohditaan tunteita, Taidelähtöiset menetelmät, Toiminnalliset menetelmät sekä Rentoutuminen.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa menetelmäkansio lasten ja nuorten kanssa tehtävään tunnetaitotyöskentelyyn perhekuntoutuksen ohjaajille. Lisäksi tämän avulla lasten ja nuorten oli tarkoitus saada työkaluja tunnetaitoihin perhekuntoutuksen aikana. Tavoitteena oli luoda konkreettinen tuotos opinnäytetyön raportin lisäksi. Tunnetaitojen menetelmäkansion tavoitteena oli luoda uusi, toimiva työväline perhekuntoutuksen ohjaajille. Tavoitteena oli yhdistää teoreettinen tieto konkreettiseksi tuotokseksi.
Teoriaosuuden jälkeen toteutettiin kysely Kaarinan perhekuntoutuksen ohjaajille. Kyselyssä tiedusteltiin tarpeita, ideoita sekä toivomuksia menetelmäkansiota varten. Näiden pohjalta koottiin 20 harjoitusta sisältävä menetelmäkansio, jossa oli paljon monipuolisia harjoitteita ohjaajille. Menetelmäkansio sisältää neljä osa-aluetta: Tunnistetaan ja pohditaan tunteita, Taidelähtöiset menetelmät, Toiminnalliset menetelmät sekä Rentoutuminen.