Työhyvinvoinnin näkökulmat: Työhyvinvoinnin ero kahdessa erikokoisessa yrityksessä
Heino, Joni (2023)
Heino, Joni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622250
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee työhyvinvoinnin näkökulmia kahdessa erikokoisessa yrityksessä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää työhyvinvoinnin eroja kahden eri yrityksen välillä. Opinnäytetyössäni aloitin kertomalla työhyvinvoinnin historiasta maailmalla, sen kehityksestä ja sen nykypäivän tilannetta.
Opinnäytetyön toisessa osassa keskityin työhyvinvointiin asiantuntijaorganisaatiossa ja julkisessa pörssiyrityksessä. Selvitin, mitä nämä käsitteet tarkoittavat ja vertailin niitä keskenään. Tämän jälkeen suoritin haastatteluja kahdessa eri yrityksessä.
Haastattelut tapahtuivat maalis-huhtikuussa vuonna 2023 ja sisälsivät kysymyksiä, jotka liittyivät muun muassa tyytyväisyyskyselyjen järjestämiseen, hyvinvoinnin tärkeimpiin elementteihin, työsopimuksiin liittyviin etuihin, määräaikaisten työntekijöiden etuihin, palkitsemisjärjestelmiin, työntekijöiden työuran elinkaareen, irtisanomisprosesseihin ja mahdollisiin parannusehdotuksiin. Haastattelin kahta eri henkilöä kahdesta eri yrityksestä, joista toinen oli isomman pörssiyrityksen HR-vastaava ja toinen pienemmän asiantuntijaorganisaation HR-vastaava.
Haastattelutuloksia purkaessa ja pohdittaessa analysoitiin saadut tiedot ja tarkasteltiin niiden merkitystä. Tulokset olivat suhteellisen samoja, mutta huomattavaa eroa oli esimerkiksi työsuhde-etujen kohdalla. Tuloksiin vaikuttaa myös selvästi se, että julkisella pörssiyrityksellä on työntekijöitä tuhansia koko konsernissa, kun asiantuntijaorganisaatiolla työntekijät mitataan sadoissa.
Tämän lisäksi ehdotin ratkaisuja työhyvinvoinnin parantamiseksi, kuten tavoitteiden asettamista, mittareiden luomista, läsnäoloa alaisten kanssa, työntekijän kehityksen yhdistämistä johdon tavoitteisiin, muodollisen ohjelman luomista, erilaisten koulutustyyppien tarjoamista, rakentavan palautteen antamista, koulutus- ja kehitysstrategioiden muuttamista palautteen perusteella sekä tulosten mittaamista.
Opinnäytetyön toisessa osassa keskityin työhyvinvointiin asiantuntijaorganisaatiossa ja julkisessa pörssiyrityksessä. Selvitin, mitä nämä käsitteet tarkoittavat ja vertailin niitä keskenään. Tämän jälkeen suoritin haastatteluja kahdessa eri yrityksessä.
Haastattelut tapahtuivat maalis-huhtikuussa vuonna 2023 ja sisälsivät kysymyksiä, jotka liittyivät muun muassa tyytyväisyyskyselyjen järjestämiseen, hyvinvoinnin tärkeimpiin elementteihin, työsopimuksiin liittyviin etuihin, määräaikaisten työntekijöiden etuihin, palkitsemisjärjestelmiin, työntekijöiden työuran elinkaareen, irtisanomisprosesseihin ja mahdollisiin parannusehdotuksiin. Haastattelin kahta eri henkilöä kahdesta eri yrityksestä, joista toinen oli isomman pörssiyrityksen HR-vastaava ja toinen pienemmän asiantuntijaorganisaation HR-vastaava.
Haastattelutuloksia purkaessa ja pohdittaessa analysoitiin saadut tiedot ja tarkasteltiin niiden merkitystä. Tulokset olivat suhteellisen samoja, mutta huomattavaa eroa oli esimerkiksi työsuhde-etujen kohdalla. Tuloksiin vaikuttaa myös selvästi se, että julkisella pörssiyrityksellä on työntekijöitä tuhansia koko konsernissa, kun asiantuntijaorganisaatiolla työntekijät mitataan sadoissa.
Tämän lisäksi ehdotin ratkaisuja työhyvinvoinnin parantamiseksi, kuten tavoitteiden asettamista, mittareiden luomista, läsnäoloa alaisten kanssa, työntekijän kehityksen yhdistämistä johdon tavoitteisiin, muodollisen ohjelman luomista, erilaisten koulutustyyppien tarjoamista, rakentavan palautteen antamista, koulutus- ja kehitysstrategioiden muuttamista palautteen perusteella sekä tulosten mittaamista.