Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opinnäytetyö – miten saadaan valmista?

Möksy, Heidi (2023)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Heidi Möksy (804.9Kt)
Lataukset: 


Möksy, Heidi
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722378
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli pyrkiä ymmärtämään syvällisemmin opiskelijoiden kokemuksia opinnäytetyön tekemisestä ja tekemiseen vaikuttavista taustatekijöistä – erityisesti haastateltavien omaa tekemistä mahdollisesti viivästyttäneistä ja edesauttaneista tekijöistä. Tavoitteena työssä oli löytää selityksiä ja analyysin kautta tarjota korkeakoululle arvokasta ymmärrystä mahdolliseen tulevaan opinnäytetyöprosessin kehittämiseen.

Tietoperustassa käydään kattavasti läpi, millainen on ammattikorkeakoulun opinnäytetyö ja mikä sen tarkoitus on, sekä jo olemassa olevaa tietoa opinnäytetyöprosessista ja opiskelijoiden kokemuksista. Lisäksi teoriassa käydään läpi moninaisia opiskelijaan, ja näin ollen myös opinnäytteen tekemiseen, vaikuttavia sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä, kuten erinäisiä psykologisia vaikuttimia, elämäntilanteiden merkitystä ja organisaation osuutta tähän kaikkeen.

Tutkimus kohdennettiin Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kahden eri tutkinto-ohjelman, Johdon assistenttityön ja kielten sekä Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten, opiskelijoille. Tutkimusotteeksi valittiin kvalitatiivinen lähestymistapa, ja tarkemmin aineistonkeruumenetelmäksi puolistrukturoitu teemahaastattelu. Nämä metodologiset valinnat takasivat opiskelijoiden todellisten kokemusten ja ajatusten välittymisen aineistosta. Haastattelut suoritettiin vuoden 2023 tammikuun ja maaliskuun välillä.
Tutkimuksen analyysissa ja pohdinnassa todetaan opinnäytetyön tekemisen ja sen haasteiden muodostavan moniulotteisen, monimutkaisista tekijöistä koostuvan kokonaisuuden, mutta tarjotaan myös uutta näkökulmaa tähän kaikkeen. Opiskelijoiden kokemukset ja niiden sisäistäminen nostetaan keskiöön, ja integraalisen ajattelun teorian kautta esitetään uudenlaisen, tulevaisuuden organisaation toimintamallia ratkaisuksi opinnäytetyöprosessin kehittämiseen. Niin opiskelijoiden kokemukset, kuin myös teoriaan pohjautuvat tutkijan näkemykset opinnäytetyön tekemistä edistävistä sekä viivästyttävistä tekijöistä käydään selkeästi läpi.

Opinnäytetyön kehittämisen pohjaksi esitetty moninäkökulmainen organisaatio osaa löytää syvemmät merkitykset jäsentensä toiminnan taustalla ja toimii yhteisöllisyyden, inhimillisyyden ja välittämisen ehdoilla, mikä taas luo entistä motivoituneempia ja itseohjautuvampia opiskelijoita. Integraalinen, moninäkökulmainen organisaatio tukee jäseniään huomioimalla näiden toimintaympäristöt ja näiden toimintaan vaikuttavat tekijät moninaisten suunnitelmallisten, päivittäisten ja jatkuvien toimien kautta – näin myös opinnäytetyön tekemisessä. Tältä pohjalta itse opiskelijat taas ovat sitoutuneita myös organisaation tavoitteisiin, eli tavoiteaikaiseen valmistumiseen ja sujuvaan opinnäytetyöstä suoriutumiseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste