Standardiaikojen hyödyntäminen moottorikokoonpanon vaiheaikojen määrittämisessä
Hyttinen, Jaakko (2023)
Hyttinen, Jaakko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722344
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin MTM:n perusliikkeisiin pohjautuvien standardiaikojen hyödyntämistä kokoonpanoajan määrittämisessä. Tarkoituksena oli helpottaa työkonedieselmoottoreita Nokian Linnavuoressa valmistavan AGCO Powerin moottorikokoonpanon vaiheaikojen muokkaamista tuotantokapasiteetin maksimoimiseksi. Ilman standardiaikajärjestelmää on haastavaa arvioida esimerkiksi kokoonpanon työtehtävien siirtelystä eri vaiheiden kesken aiheutuvaa vaiheajan muutosta. Standardiaikajärjestelmää hyödyntäen pystytään parhaassa tapauksessa suunnittelemaan uusien tuotteiden kokoonpanoa paremmin jo etukäteen, ja optimoimaan vanhoja tehtäviä paremmalle hyötysuhteelle.
Opinnäytetyö rajattiin koskemaan kokoonpanolinjaston yhtä työvaihetta ja yhtä moottorimallia. Opinnäytetyössä käytettiin MTM:n Ticon-ohjelmistoa, jossa luotiin standardiajoista standardiaikablokkeja vastaamaan valitun kokoonpanovaiheen todellisia työtehtäviä. Standardiaikablokkien suunnittelussa hyödynnettiin videomuotoista työntutkimusmateriaalia ja MTM:n materiaalia. Valmiit aikablokit vietiin lisäanalyyseja ja suunnittelua varten Excel-taulukkolaskentaohjelmistoon.
Kokoonpanoajat ja AGCO-konsernin omat sisäiseen käyttöön tarkoitetut aikablokit ovat salaisiksi luokiteltuja, joten niitä ei voitu tuoda ilmi työn julkisessa versiossa. Tästä syystä tarkat aikatiedot ovat raportin liitteenä, ja julkinen raportti käsittelee aihetta geneerisemmin.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin valitun kokoonpanovaiheen aika kasattua lähes täysin valmiista standardiajoista, muutamia erikoisempia työtehtäviä oli lisättävä työntutkimusaikana joukkoon. Tuloksena saatu aika vastasi vaiheella melko hyvin tuotannonohjausjärjestelmän keskiarvoaikaa. Tulokset antavat siis aihetta olettaa standardiaikamallin olevan skaalattavissa koko linjaston laajuudelle tulevaisuudessa. Suosituksena voisikin antaa jatkaa aiheen tutkimista ja laajentaa käyttöönottoa. Olisi suotavaa luoda tehtaan käyttöön oma datakortti, jota voitaisiin hyödyntää jatkokehityksessä. Datakortin tulisi sisältää kaikki tarvittavat standardiajat, joita kasaamalla voidaan koota koko linjaston kokoonpanotehtävät.
Opinnäytetyö rajattiin koskemaan kokoonpanolinjaston yhtä työvaihetta ja yhtä moottorimallia. Opinnäytetyössä käytettiin MTM:n Ticon-ohjelmistoa, jossa luotiin standardiajoista standardiaikablokkeja vastaamaan valitun kokoonpanovaiheen todellisia työtehtäviä. Standardiaikablokkien suunnittelussa hyödynnettiin videomuotoista työntutkimusmateriaalia ja MTM:n materiaalia. Valmiit aikablokit vietiin lisäanalyyseja ja suunnittelua varten Excel-taulukkolaskentaohjelmistoon.
Kokoonpanoajat ja AGCO-konsernin omat sisäiseen käyttöön tarkoitetut aikablokit ovat salaisiksi luokiteltuja, joten niitä ei voitu tuoda ilmi työn julkisessa versiossa. Tästä syystä tarkat aikatiedot ovat raportin liitteenä, ja julkinen raportti käsittelee aihetta geneerisemmin.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin valitun kokoonpanovaiheen aika kasattua lähes täysin valmiista standardiajoista, muutamia erikoisempia työtehtäviä oli lisättävä työntutkimusaikana joukkoon. Tuloksena saatu aika vastasi vaiheella melko hyvin tuotannonohjausjärjestelmän keskiarvoaikaa. Tulokset antavat siis aihetta olettaa standardiaikamallin olevan skaalattavissa koko linjaston laajuudelle tulevaisuudessa. Suosituksena voisikin antaa jatkaa aiheen tutkimista ja laajentaa käyttöönottoa. Olisi suotavaa luoda tehtaan käyttöön oma datakortti, jota voitaisiin hyödyntää jatkokehityksessä. Datakortin tulisi sisältää kaikki tarvittavat standardiajat, joita kasaamalla voidaan koota koko linjaston kokoonpanotehtävät.