Toimintamalli asiakasdatan keräämiseksi
Polttila, Matias (2023)
Polttila, Matias
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621872
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tutkimus asiakasdatan keräämisen toimintamallista toimeksiantajayrityksessä, Yritys X:ssä. Tutkimusongelma oli, että Yritys X tarvitsee lisää asiakasdataa, jotta yrityksen tarjoamia palveluita sekä palvelukonseptia voidaan kehittää asiakaskokemuksen näkökulmasta. Yrityksellä ei ollut vakiintunutta toimintamallia asiakasdatan keräämiseksi asiakaspolun kaikissa vaiheissa, mikä muodosti aukon asiakkaiden ostokäyttäytymiseen liittyvissä tiedoissa.
Lähtökohtana opinnäytetyölle oli opinnäytetyön tekijän kiinnostus alaa, aihetta sekä tutkimusongelmaa kohtaan. Opinnäytetyön tekijä työskentelee tehtävissä, jotka liittyvät liiketoiminnan kehittämiseen. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista sekä osallistuvan havainnoinnin tutkimusmenetelmää.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää digitalisoinnin hyötyjen ja vaatimusten kartoittamiseksi asiakaskokemuksen kehittämisessä erilaisissa organisaatioissa, kuten yrityksissä ja julkishallinnossa sekä opetuksessa. Datan keräämisen toimintamallin käyttöönottoon ja tuottamiseen vaadittavien resurssien sekä vaatimusten ymmärtäminen muodostaa lukijalle tietoa siitä, minkälainen merkitys asiakasdatan keräämisellä on ja miten sitä tutkitaan. Opinnäytetyön perusteella pystyy päättelemään, miten asiakasdata syntyy ja miten asiakasdatan keräämisen toimintamallia tulkitaan eri näkökulmista.
Lähtökohtana opinnäytetyölle oli opinnäytetyön tekijän kiinnostus alaa, aihetta sekä tutkimusongelmaa kohtaan. Opinnäytetyön tekijä työskentelee tehtävissä, jotka liittyvät liiketoiminnan kehittämiseen. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista sekä osallistuvan havainnoinnin tutkimusmenetelmää.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää digitalisoinnin hyötyjen ja vaatimusten kartoittamiseksi asiakaskokemuksen kehittämisessä erilaisissa organisaatioissa, kuten yrityksissä ja julkishallinnossa sekä opetuksessa. Datan keräämisen toimintamallin käyttöönottoon ja tuottamiseen vaadittavien resurssien sekä vaatimusten ymmärtäminen muodostaa lukijalle tietoa siitä, minkälainen merkitys asiakasdatan keräämisellä on ja miten sitä tutkitaan. Opinnäytetyön perusteella pystyy päättelemään, miten asiakasdata syntyy ja miten asiakasdatan keräämisen toimintamallia tulkitaan eri näkökulmista.