Digitaalinen sidosryhmäviestintä jäsenseuroille Suomen Padelliitto ry:ssä
Vatanen, Saara (2023)
Vatanen, Saara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722411
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tutkittiin toimeksiantajan, Suomen Padelliitto ry:n oli digitaalista sidosryhmäviestintää jäsenseuroille. Tutkimustarve nousi padelin ja jäsenseurojen määrän nopean kasvun myötä. Viestintä on merkittävässä roolissa liiton ja seurojen välisessä yhteistyössä ja toiminnassa, joten tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, millaisia tarpeita Padelliiton jäsenseuroilla on liiton digitaaliselle sidosryhmäviestinnälle. Toinen tutkimukselle asetettu tehtävä oli selvittää, miten Padelliiton viestintää pitäisi kehittää, jotta se vastaisi paremmin jäsenseurojen tarpeisiin.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin sidosryhmäviestintää ja digitaalisia viestintäkanavia osana strategista viestintää, sekä viestinnän merkitystä urheiluorganisaatioiden kehitykselle. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä jäsenseurojen toiminnanjohtajille, tai toiminnanjohtajan puuttuessa muulle seuran edustajalle. Kysely koettiin sopivaksi tutkimustavaksi, sillä tutkimus haluttiin toteuttaa kokonaistutkimuksena, jotta saataisiin kokonaiskuva seurojen viestinnällisistä tarpeista. Kyselyyn vastasi 19 seuraa ja vastausprosentti oli 23. Kyselyn avulla selvitettiin seurojen kokemuksia sekä mielipiteitä liiton sidosryhmäviestinnästä, sekä pyrittiin saamaan selville, millaisia viestinnällisiä tarpeita heillä on, ja onko esimerkiksi seuran koolla tai toiminnassa oloajalla vaikutusta näihin tarpeisiin.
Tutkimuksen tuloksia voitiin pitää vain suuntaa antavina, sillä kyselyn vastausprosentti jäi odotettua pienemmäksi. Tutkimukseen osallistuneiden seurojen kohdalla selvisi, että seurat pitävät pääpiirteittäin liiton viestintää hyödyllisenä ja sisällöllisesti laadukkaana. Seurat kokivat, että liiton viestintä tukee heidän toimintaansa, sekä viestintäänsä, mutta ei jäsenhankintaa. Seurat olivat myös sitä mieltä, että liiton pitäisi vielä enemmän tukea seurojen toimintaa viestinnän keinoin. Tutkimuksen vastauksissa ilmeni jonkin verran eroa eri ikäisten seurojen välillä.
Tutkimuksen tuloksista johtopäätöksenä tehtiin, että nuoremmat korkeintaan 2 vuotta toiminnassa olleet seurat kaipaavat liitolta lisää viestintää vanhempia seuroja enemmän. Seurat myös tarvitsevat lisää tukea toimintaansa, erityisesti jäsenhankintaan viestinnän keinoin ja lisää viestintää ajankohtaisista seuratoimintaa koskevista asioista, kuten sääntö- ja toimintamuutoksista sekä koulutuksista. Näiden havaintojen pohjalta ideoitiin kehitystoimia Padelliiton viestintään, kuten seurojen uutiskirje sekä perehdytysviestintä uusille seuroille.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin sidosryhmäviestintää ja digitaalisia viestintäkanavia osana strategista viestintää, sekä viestinnän merkitystä urheiluorganisaatioiden kehitykselle. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä jäsenseurojen toiminnanjohtajille, tai toiminnanjohtajan puuttuessa muulle seuran edustajalle. Kysely koettiin sopivaksi tutkimustavaksi, sillä tutkimus haluttiin toteuttaa kokonaistutkimuksena, jotta saataisiin kokonaiskuva seurojen viestinnällisistä tarpeista. Kyselyyn vastasi 19 seuraa ja vastausprosentti oli 23. Kyselyn avulla selvitettiin seurojen kokemuksia sekä mielipiteitä liiton sidosryhmäviestinnästä, sekä pyrittiin saamaan selville, millaisia viestinnällisiä tarpeita heillä on, ja onko esimerkiksi seuran koolla tai toiminnassa oloajalla vaikutusta näihin tarpeisiin.
Tutkimuksen tuloksia voitiin pitää vain suuntaa antavina, sillä kyselyn vastausprosentti jäi odotettua pienemmäksi. Tutkimukseen osallistuneiden seurojen kohdalla selvisi, että seurat pitävät pääpiirteittäin liiton viestintää hyödyllisenä ja sisällöllisesti laadukkaana. Seurat kokivat, että liiton viestintä tukee heidän toimintaansa, sekä viestintäänsä, mutta ei jäsenhankintaa. Seurat olivat myös sitä mieltä, että liiton pitäisi vielä enemmän tukea seurojen toimintaa viestinnän keinoin. Tutkimuksen vastauksissa ilmeni jonkin verran eroa eri ikäisten seurojen välillä.
Tutkimuksen tuloksista johtopäätöksenä tehtiin, että nuoremmat korkeintaan 2 vuotta toiminnassa olleet seurat kaipaavat liitolta lisää viestintää vanhempia seuroja enemmän. Seurat myös tarvitsevat lisää tukea toimintaansa, erityisesti jäsenhankintaan viestinnän keinoin ja lisää viestintää ajankohtaisista seuratoimintaa koskevista asioista, kuten sääntö- ja toimintamuutoksista sekä koulutuksista. Näiden havaintojen pohjalta ideoitiin kehitystoimia Padelliiton viestintään, kuten seurojen uutiskirje sekä perehdytysviestintä uusille seuroille.