Kuljetuskumppanin rooli osana hiilineutraalia kuljetusjärjestelmää
Rissanen, Juha (2023)
Rissanen, Juha
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722417
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuljetusjärjestelmien strategioita sekä suunnitelmia, kuinka nyt ja tulevaisuudessa toteutetaan päästövähennyksiä. Opinnäytetyössä perehdyttiin ilmastonmuutokseen ilmiönä ja liikenteen rooliin ilmastonmuutoksessa. Lisäksi haluttiin tutkia, miten globaalit kansalliset päästötavoitteet on määritelty mm. liikenteelle. Kohdeyrityksenä oli jakelukuljetuksiin keskittynyt Pk-yritys, joka palvelee kumppanina useammalle kotimaassa toimivalle kuljetusverkostolle. Pienillä yrityksillä on vielä tässä vaiheessa vähän mahdollisuuksia investoida uusiin ja kalliisiin teknologioihin. Työ rajattiin koskemaan sähkökuorma-autolla tehtävää lähialueen ja erityisesti kaupunkialueen jakelupalvelua. Tavoitteena oli saada selkeä kuva, miten hyvin sähkö soveltuu suunniteltuun kuljetuspalveluun, ja miten kohdeyritys voisi päästä mukaan uuden teknologian käyttöön.
Työ on ajankohtainen, koska tavoitteet ilmaston lämpenemisen pysäyttämiseksi ovat korkealla. Liikenne käyt-tää energianlähteenä paljon fossiilisia polttoaineita ja on sen takia velvoitettu pienentämään päästöjä. Siirty-minen korvaaviin sekä vaihtoehtoisiin käyttövoimiin on välttämätön tulevaisuuden kannalta. Suuret toimijat testaavat ja hakevat käyttökokemuksia sähköisistä ratkaisuista aktiivisesti.
Tutkimuksen varsinaisena menetelmänä olivat teemahaastattelut kuljetusjärjestelmän edustajille. Lisähaastat-teluja tehtiin perinteisten kuorma-autojen valmistajien edustajille. Haastattelujen lisäksi hyödynnettiin doku-menttianalyysiä vertailemalla tarjouspyyntömateriaaleja todelliseen sähkökuorma-autohankintaan.
Haastatteluissa selvisi, että kuljetusjärjestelmät pyrkivät päästöjen vähennyksiin aktiivisesti useiden eri toi-menpiteiden kautta jo tämän hetken menetelmillä. Tämän lisäksi on käynnissä lukuisia innovatiivisia kokeilu-hankkeita, jotka tähtäävät täydelliseen hiilineutraaliuteen omassa toiminnassaan. Kuljetusjärjestelmän omat tavoitteet olivat hyvin synkroniassa esim. Suomen hallituksen asettamien hiilineutraaliustavoitteiden kanssa. Haastattelujen perusteella saatiin koottua mahdolliset vaihtoehdot, kuinka Pk-yritys voisi osallistua palvelu-tuotantoon täyssähköisellä kuorma-autolla yhteistyössä?
Tutkimuksessa ilmeni, että sähkö toimii teknisesti hyvin, ja suureen osaan jakeluliikennettä se soveltuu erittäin hyvin. Haasteena tavoitteille lähitulevaisuudessa tulee olemaan latausinfran kehittyminen sekä laajentuminen samassa suhteessa, kuin kuorma-autojen määrän uskotaan kasvavan. Latausasemien hinnat ja asennuskulut ovat yllättäneet alan toimijat sekä myös asiakkaat.
Työ on ajankohtainen, koska tavoitteet ilmaston lämpenemisen pysäyttämiseksi ovat korkealla. Liikenne käyt-tää energianlähteenä paljon fossiilisia polttoaineita ja on sen takia velvoitettu pienentämään päästöjä. Siirty-minen korvaaviin sekä vaihtoehtoisiin käyttövoimiin on välttämätön tulevaisuuden kannalta. Suuret toimijat testaavat ja hakevat käyttökokemuksia sähköisistä ratkaisuista aktiivisesti.
Tutkimuksen varsinaisena menetelmänä olivat teemahaastattelut kuljetusjärjestelmän edustajille. Lisähaastat-teluja tehtiin perinteisten kuorma-autojen valmistajien edustajille. Haastattelujen lisäksi hyödynnettiin doku-menttianalyysiä vertailemalla tarjouspyyntömateriaaleja todelliseen sähkökuorma-autohankintaan.
Haastatteluissa selvisi, että kuljetusjärjestelmät pyrkivät päästöjen vähennyksiin aktiivisesti useiden eri toi-menpiteiden kautta jo tämän hetken menetelmillä. Tämän lisäksi on käynnissä lukuisia innovatiivisia kokeilu-hankkeita, jotka tähtäävät täydelliseen hiilineutraaliuteen omassa toiminnassaan. Kuljetusjärjestelmän omat tavoitteet olivat hyvin synkroniassa esim. Suomen hallituksen asettamien hiilineutraaliustavoitteiden kanssa. Haastattelujen perusteella saatiin koottua mahdolliset vaihtoehdot, kuinka Pk-yritys voisi osallistua palvelu-tuotantoon täyssähköisellä kuorma-autolla yhteistyössä?
Tutkimuksessa ilmeni, että sähkö toimii teknisesti hyvin, ja suureen osaan jakeluliikennettä se soveltuu erittäin hyvin. Haasteena tavoitteille lähitulevaisuudessa tulee olemaan latausinfran kehittyminen sekä laajentuminen samassa suhteessa, kuin kuorma-autojen määrän uskotaan kasvavan. Latausasemien hinnat ja asennuskulut ovat yllättäneet alan toimijat sekä myös asiakkaat.